Energiebedrijf Innogy uit Duitsland heeft een passagierschip omgebouwd tot een elektrisch schip met brandstofcellen die draaien op methanol. Dat methanol wordt klimaatneutraal aan de wal geproduceerd. Zo vaart het schip compleet CO2-neutraal.
Met het demonstratieschip onderzoekt en test Innogy de inzet van duurzaam geproduceerde methanol (green fuel) als alternatieve brandstof voor voertuigen. Concreet test het de continue productie van stroom via brandstofcellen en de robuustheid van het systeem op het water. Het schip is uitgerust met een methanoltank (330 l), een stack brandstofcellen van 35 kW, twee 50 kWh batterijen en een 80 kW elektromotor. Met een volle methanoltank kan de MS Innogy tien uur varen.
Waterkracht
Tegelijkertijd presenteert het energiebedrijf uit Essen een klimaatneutrale productiemethode van methanol uit kooldioxide en water. Daarbij wordt het CO2 uit de atmosfeer gewonnen. Het CO2 komt met schoon water in een synthesevat met biokatalytische enzymen waar onder druk en warmtetoevoer methanol (CH3OH) ontstaat. De energie voor de installatie komt van de belendende waterkrachtcentrale aan het Baldeney-meer, de ligplaats van de MS Innogy vlakbij Essen. De synthetische alcohol wordt in een tank opgeslagen.
Bij de chemische reactie van methanol in de brandstofcellen komt weer water en CO2 vrij. De hoeveelheid CO2-uitstoot is net zo groot als bij de productie van methanol uit de atmosfeer wordt gewonnen. En omdat de methanolsynthese gebeurt met groene stroom is de hele cyclus van de bron tot de uitlaat klimaatneutraal. Peter Terium, de Nederlandse ceo van Innogy, sprak bij de doop van het schip van een primeur: ‘We demonstreren hier de hele procesketen voor klimaatneutrale mobiliteit.’ De MS Innogy heeft overigens wel als back up een dieselmotor met roetfilter aan boord.
Start-up technologie
Innogy heeft in dit project verschillende technologieën van start-ups in Nederland (SkyTree voor CO2-scheiding), Duitsland (Gensoric voor methanolsynthese) en Denemarken (SerEnergy voor brandstofcellen) gecombineerd tot één praktisch systeem.
Qua kosten kan de groene methanol de concurrentie met diesel nog niet aan. Opschaling en kwaliteitsverbeteringen van het productiesysteem, en de verwachting dat diesel zijn fiscale voordelen ten opzichte van andere fossiele brandstoffen kwijtraakt, zullen dat veranderen.
Systeemconform
Innogy mikt op de markt van zwaar- en lange-afstands-transport als (zee)schepen, vliegtuigen en trucks. Methanol, mits duurzaam geproduceerd, kan voor deze verkeersdragers een fossielvrij alternatief zijn. Methanol heeft een hoge energiedichtheid en het voordeel voor transport en opslag van bestaande infrastructuur gebruik te kunnen maken: pijpleidingen, tankstations en de tanks op de voertuigen. Bunkering of tanken duurt even lang als met diesel. Green fuel kan doorslaggevend voor de energietransitie in verkeer worden, denkt men bij Innogy.
Innogy is een dochterbedrijf van RWE AG (onder andere eigenaar van het Nederlandse Essent). Bij de afsplitsing van het moederbedrijf in 2015 werden duurzame energiebronnen en netwerkactiviteiten in Innogy ondergebracht.(Judith Stalpers)
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.