Bij de elektrische auto’s zijn  de kosten van de accu een van de struikelblokken voor grootschalige introductie. Uit een Zweedse studie blijkt dat die kosten sneller dalen dan verwacht. Over twee jaar ligt een accu voor een prijs van  $ 200/kWh (€ 180/kWh) in het verschiet.

De accu’s voor elektrische auto’s kennen een aantal belangrijke beperkingen:  ze zijn zwaar, de actieradius is beperkt, het opladen duurt te lang en ze zijn duur, zo’n € 15.000 tot 20.000 voor een volledig elektrisch aangedreven voertuig. De auto-accu van een Nissan Leaf heeft een capaciteit van ruim 20 kWh, bij de nieuwe Tesla Roadster is dat 70 kWh.

Algemeen werd verwacht dat die accuprijs zou gaan dalen, en dat gebeurt ook, en wel sneller dan de meest optimistische schattingen, zo blijkt uit een studie van het Stockholm Environmental Institute. Ze analyseerden alle beschikbare literatuur over (schattingen van)  de kosten van de accu’s, en legden die naast gegevens van de fabrikanten, tenminste voor zover die beschikbaar zijn.

De prijsontwikkeling liegt er niet om: die is industriebreed gegaan van  $ 1000/kWh in 2007 naar nu zo’n $ 400/kWh, wat neerkomt op een kostenreductie van zo’n 14 % per jaar. De koploperbedrijven met de goedkoopste accu’s produceren inmiddels voor $ 300/kWh, en zij realiseerden de afgelopen jaren ondanks die lage prijs toch een kostenreductie van jaarlijks zo’n 8 %.

Die prijsontwikkeling is volgens de Zweedse onderzoekers een factor twee tot vier gunstiger dan indertijd in gezaghebbende artikelen werd voorspeld.

De vraag waarop die gunstige prijsontwikkeling is gebaseerd laat de publicatie van de Zweedse onderzoekers onbeantwoord. Ze noemen alleen schaalvoordeel vanwege de groei van het elektrische wagenpark en beter materiaalgebruik.

Op het accufront staat het nodige te gebeuren. De combinatie Renault-Nissan en LG streeft naar de productie van 1,5 miljoen elektrische voertuigen volgend jaar, en Tesla bouwt momenteel met Panasonic een accufabriek met een capaciteit van 500.000 accu’s per jaar, ook voor thuisgebruik. Tesla verwacht over twee jaar accu’s te kunnen aanbieden voor $ 200/kWh, de huidige prijs ligt op zo’n $ 300/kWh.

Als vuistregel geldt dat het rijden op een auto-accu even duur is als het rijden op fossiele  brandstof wanneer de accuprijs is gedaald tot $ 150/kWh (€ 110/kWh). Gezien de ervaring tot nu toe zou dat moment wel eens sneller kunnen komen dan de huidige verwachting van 2025. Veel hangt af van de groei van de elektrische automarkt en het succes van de nieuwe grootschalige accufabrieken.

Gegevens van de accu-industrie en van de koplopers. De $ 150/kWh-lijn geldt als drempel voor commerciële doorbraak

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.