Jaarlijks komen er circa tachtig- tot negentigduizend elektrische auto’s bij. Dat aantal zal verder groeien, maar de laadoplossingen blijven achter.

De wildgroei aan laadkabels zal de stoep veranderen in een hindernisbaan voor postbodes, rollators en kinderwagens, voorziet de Haarlemse startup ChargeArm. Daarom bedachten ze een oplossing: een zwenkarm die de kabel hoog boven de stoep naar de auto tilt. Opladen kan momenteel via een snellaadpunt langs de snelweg, via openbare laadpalen van de gemeente of door thuis te laden met eigen energie.

Snelladers zijn ongeveer twee keer zo duur als de openbare laadpaal, en dat is weer twee keer zo duur als thuis opladen. ‘De gemeentelijke plannen om meer elektrische laadpalen te installeren zijn bij lange na nog niet genoeg voor de toename aan elektrische auto’s’, vertelt Ton Abbenhuis, mede-initiatiefnemer bij ChargeArm. En dus ontstaat steeds vaker de wens om over de stoep een draad te leggen vanuit het huis naar de auto.

Regelgeving

Maar de stoep is openbaar terrein en moet vrij toegankelijk zijn. ‘Mensen proberen nu met kabelgoten of matten om de stoep vrij te houden’, zegt Abbenhuis. De gemeenten gedogen deze provisorische oplossingen vaak nog, maar al die goten en matten vormen op termijn wel een probleem. Charge­Arm wil dat verhelpen.

Abbenhuis: ‘We hebben met wethouders gesproken en die vinden het een prachtige oplossing. Maar er is nog geen officiële regelgeving voor een laadpaal die over de stoep hangt. We zijn dus op zoek naar een innovatieve gemeente die de laadpaal wil uitproberen.’

De paal is universeel voor alle laadsystemen en kost 995 euro. Abbenhuis: ‘Dat lijkt duur. Maar de meeste laadpaalinstallaties kosten al gauw tussen de 2500 en 4000 euro.’

De verkoop van ChargeArm via installateurs en dealers loopt al. ‘We merken dat we veel aanvragen krijgen, ook vanuit het buitenland. We zijn nu al druk aan het plaatsen.’

 

Tekst: Sija van den Beukel

Foto: Chargearm

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.