Eureka

Het projectiesysteem Bikesphere moet ervoor zorgen dat auto's op veilige afstand van fietsers blijven.

Het aantal mensen dat in Nederland om het leven komt door een fietsongeluk schommelt al enkele jaren rond de 185. Daarnaast stijgt het aantal mensen dat ernstig gewond raakt in het verkeer. De oorzaken zijn heel divers: van meer ouderen op elektrische fietsen tot gevaarlijk gedrag, zoals bellen, alcoholgebruik of fietsen zonder licht. Daarnaast speelt gedrag van automobilisten een rol. Volgens Michelin houdt een op de vijf automobilisten geen veilige afstand aan tijdens het inhalen. Een projectiesysteem moet daar verandering in brengen.
 

Halve ringen

Het bolvormige projectiesysteem Bikesphere wordt onder het stuur op de fiets gemonteerd. Met rood laserlicht worden aan de voor- en achterkant van de fiets twee halve ringen op het wegdek geprojecteerd. Deze markeren de veilige afstand om de fietser in te halen.

Het systeem is bovendien voorzien van een lichtsensor om naderende auto’s mee te detecteren. Zodra een auto dichterbij komt, gaat de intensiteit van het laserlicht omhoog en worden twee dubbele halve ringen geprojecteerd.

Nadeel van het systeem is dat het overdag niet werkt, maar dan is het volgens Michelin ook niet zo nodig. Door verminderd zicht is het risico op een aanrijding het grootste in het donker of bij slecht weer. Overdag werkt Bikesphere wel als een gewone koplamp om zo toch wat extra zichtbaarheid te bieden.


Elke fiets een Bikesphere?

Volgens Michelin zou de Bikesphere jaarlijks vijfduizend aanrijdingen kunnen voorkomen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat alle fietsen ermee worden uitgerust en iedere automobilist de lichtprojectie in acht neemt.
 


Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.