Blankesteijns Beeldbuis

Experts in startende internetbedrijven weten het: als je bedrijf geen succes heeft, kan het helpen een pivot uit te voeren – een scharnierbeweging waarmee je bedrijf van de ene kerntaak overstapt op de andere.

Dat is wat RiffShop heeft gedaan. Tot voor kort was het een kanaal waar van alles werd verteld over het leven als hardrockmuzikant. Hoe je een fatsoenlijke song moest schrijven, hoe je je bandleden kunt motiveren, wat je kunt verdienen met straatoptredens, of meisjes vallen op hardrockmuzikanten. Dat leverde enkele duizenden views op per video.

Het succes sloeg pas toe toen het roer werd omgegooid. Sinds een maand of drie maakt RiffShop handleidingen in de vorm van death-metalsongs. Bijvoorbeeld hoe je een das moet strikken of hoe je de keuzestress bij het kopen van cornflakesachtige producten overleeft. De allergrootste krakers daarbij zijn de songs die over techniek gaan. Daarmee trekt de website bijna honderd keer zoveel publiek als met het vroegere werk. Dat geldt behalve voor de video bovenaan deze posting ook voor het lied over het rijden in een handgeschakelde auto – voor Europeanen een vanzelfsprekendheid, voor Amerikanen, die gewend zijn aan automaten, geen sinecure. (Tekst gaat door na video.)
 


Verwacht geen torenhoog technisch niveau van deze nummers. Dat kan niet in drie minuten. Wat HTML betreft komt de songtekst niet veel verder dan cursieve en vette tekst maken, en dat was al onderdeel van de taal in de jaren '90. Maar het mengsel van nerdigheid en heavy-metalpathos werkt geweldig. RiffShop-voorman David Wu heeft zich net op tijd zijn eigen advies herinnerd voor succesvolle optredens: doe iets wat niemand anders doet. Verwacht de komende tijd meer volgens de nu gedefinieerde formule.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.