Eureka

Het e-Corner System van Hyundai Mobis is een uitkomst voor mensen die moeite hebben met inparkeren. De wielen kantelen simpelweg opzij zodat de auto zijwaarts een krappe parkeerplaats in kan rijden.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Helemaal nieuw is het idee van de Zuid-Koreaanse autofabrikant niet. Parijs was een eeuw geleden al zo druk dat een Fransman een auto met kantelbare voorwielen bouwde voor makkelijk zijwaarts inparkeren.

Hyundai introduceert nu een modernere variant daarop voor alle vier de wielen zodat de auto in alle richtingen kan rijden: rechtuit, zijwaarts, diagonaal of om z’n eigen as.

 


Zelfparkerende functie

Hyundai bouwde op basis van de INOIQ 5, die al een zelfparkerende functie heeft, een prototype van het e-Corner System. Elk afzonderlijk wiel is uitgerust met drive-by-wire besturing en remmen, vering en aandrijving middels een elektromotor in de wielnaaf.

Een wiel met alle ingebouwde aandrijf- en besturingstechniek is ook niet nieuw, maar hoe de wielen in samenspel werken is wel bijzonder – zeker als het systeem werkelijk in productie zou gaan in 2025.


Negentig graden kantelen

Voor fileparkeren kunnen alle vier de wielen negentig graden kantelen in hun wielkast, zodat de auto zijwaarts als een krab de parkeerplaats in rolt. Evengoed kunnen alleen de achterwielen kantelen om de auto in een keer recht voor een parkeerhaven te zetten.

Door de wielen 45 graden te kantelen tijdens het rijden kan de auto snel in- en uitvoegen en van baan verwisselen. Een andere optie is de wielen iets minder ver kantelen zodat de auto om z’n eigen as draait, bijvoorbeeld om makkelijk een doodlopende straat uit te komen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Hyundai Mobis

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.