De meetpaal van ingenieursbureau Antea Group en technologiebedrijf INCAS3 filtert op vliegtuiggeluid, en combineert de gegevens met die van wind en de positie van de vliegtuigen met behulp van camerabeelden. Op die manier is vliegtuiggeluid beter in kaart te brengen.

Het nieuwe meetsysteem heeft een aantal eigenschappen die hem bijzonder maken. ‘We verwerken de data direct in de meetpaal zelf’, vertelt dr. Dirkjan Krijnders, onderzoeker bij INCAS3. ‘Aan de hand van de frequentie en het tijdsverloop kunnen we het vliegtuiggeluid uitfilteren. Dat is het enige gegeven over geluid dat wij uit de meetpaal halen.’ Dat heeft volgens hem twee voordelen: de datastroom uit de paal is beperkt, en de privacy wordt zo gegarandeerd. ‘De kwaliteit van de geluidsmeting is dusdanig dat als de sensor bij een woning staat die ook hoort wanneer iemand de WC doortrekt of met de auto wegrijdt. Die data verdwijnen nu direct.’

Windgegevens

De verwerking van de data in de meetpaal heeft nog een voordeel. ‘We kunnen ze eenvoudig koppelen aan gegevens van de windsensor en de camera die ook op de meetpaal zitten’, zegt Dipl.Geophys. Eize Drenth van de Antea Group. De combinatie met windgegevens is van belang om een relatie te leggen tussen het overvliegen van een vliegtuig en de geluidlast op de grond. ’De camera levert een extra bevestiging dat het geluidssignaal daadwerkelijk is gekoppeld aan het passerende vliegtuig.’ In de nabije toekomst is ook koppeling mogelijk aan gegevens van de luchtverkeersleiding. ‘Er is dan een directe relatie te leggen tussen de geluidsmeting en het type vliegtuig.’ Een andere noviteit van de meetpaal is dat het afstellen betrekkelijk eenvoudig is.

Flexibel

Het betekent dat Antea Group de meetpaal ook flexibel in kan zetten. Krijnders en Drenth willen vooral die kwaliteit benutten. Drenth: ‘Een vast meetsysteem is vaak erg kostbaar, en wat moet je met al die data?’ Hij voorziet een tijdelijke meetcyclus om de gehanteerde modellen voor geluidsbelasting te toetsen, waarna het meetsysteem weer naar een volgende klus gaat. Een andere optie is een meetsysteem dat uit slechts enkele highend sensoren bestaat, en verder veel goedkopere. Krijnders: ‘Als je met een geavanceerde sensor vaststelt dat er een toestel in een bepaalde corridor vliegt, dan kunnen de volgsensoren een stuk eenvoudiger zijn.’

De eerste test met de meetpaal vond vorig jaar plaats tijdens een militaire oefening op vliegveld Leeuwarden. Krijnders: ‘We hebben de metingen geanalyseerd en daarop laatste aanpassingen doorgevoerd.’

Luistervink

Het meten van vliegtuiglawaai is niet nieuw. Zo zijn er rond Schiphol drie systemen actief: Luistervink, NOMOS en Geluidsnet/Sensornet. De laatste heeft zo’n honderd eenvoudige meetposten en gebruikt een netwerkanalyse om te bepalen of het gemeten geluid van een vliegtuig afkomstig is. Luistervink heeft 8 sensoren in een speciale meetbak om omgevingsgeluid af te schermen. NOMOS heeft 32 meetpunten en koppelt zijn meetgegevens aan vluchtgegevens. Sensornet meet ook bij Luchthaven Maastricht.

Met zijn meer flexibele aanpak is de nieuwe meetpaal ook te gebruiken bij luchthavens waar nog geen meetsysteem is, zoals Lelystad, Eindhoven en de militaire luchtmachtbases bij Leeuwarden en Volkel.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.