Een reusachtige kiepwagen uit de mijnindustrie wordt binnenkort het grootste elektrische voertuig. Een Zwitsers onderzoekslab is nu bezig met het verbouwen van de dieselslurpende reuzewagen tot elektrisch prototype.

De wagen weeg leeg 45 ton en heeft een laadvermogen van 20 ton. Dat betekent dat de elektromotor in totaal 65 ton aan gewicht moet kunnen voortstuwen. Mede daarom heeft de motor een batterijopslag van 700 kWh naast zich, acht keer zoveel als de elektrische sportwagen van Tesla, de Model S. De nikkel-mangaanbatterij weegt ook nog eens 4.500 kg.

Op dit moment heeft het Zwitserse onderzoekslab Empa de dieselmotor uit de dumptruck (van het merk Komatsu) gehaald. Nu wordt het tijd om de batterijen te plaatsen en alle onderdelen aan te sluiten.
 

Terugwinnen

Hoewel deze truck nog experimenteel is, gaat hij wel echt werk verrichten. Twintig keer per dag zal het voertuig van de steengroeve bij Biel, Zwitserland naar de nabijgelegen cementfabriek rijden. De hele dag door rijdt de wagen bergop en bergaf. En daar hopen de makers van deze elektrotruck pas echte duurzaamheid te bereiken: bij het afdalen zal de auto remenergie terugwinnen. Zoveel dat er weinig extra energie nodig is om de klim naar boven te maken.

Door energie terug te winnen bij de afdaling is er minder stroom uit de batterij nodig. Gezien het gewicht van het accupakket is dat hard nodig en maakt het een elektrische dumpwagen überhaupt mogelijk. Per afdaling wekt de wagen 40 kWh op.
 

Vervuiling

Als de test succesvol blijkt wil truckbouwer Kuhn Schweiz, die ook meedoet met dit experiment, acht van deze wagens laten rondrijden. Daarmee zou de mijnindustrie een klein stukje groener worden. Dat is hard nodig, want deze industrie geldt nog altijd als één van de vervuilendste ter wereld.

Beeld: Andreas Sutter, Lithium Storage GmbH

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.