Beeldbuis

Stel: je bouwt normaal gesproken zelf fietsen, maar je wilt een keer iets nieuws maken. Iets met reusachtige custom made tandwielen, een lowride en een landingsbaan uit de Tweede Wereldoorlog.

Dat is wat de Brit Tom Donhou deed. Het bedrijfje Spindle Productions maakte er vervolgens de gelikte mini-documentaire boven dit stukje van.

En, eerlijk is eerlijk: Donhou's fiets mag er zijn. Op eigen kracht kun je er net zo snel op rijden als in Nederland op de snelste snelwegen is toegestaan. Het is verbijsterend wat je kunt doen met een speciaal vervaardigd supergroot voortandwiel - en een auto waar een half schuurtje aan is geknutseld om de luchtweerstand teniet te doen.
 

Optimale setup

80 mijl per uur (bijna 130 kilometer per uur) is natuurlijk supersnel voor een fiets, maar het is nog niets in vergelijking met wat er mogelijk is. Het record stond jarenlang op naam van een Nederlander. Fred Rompelberg reed na een acht jaar lange queeste naar de optimale setup in 1995 een verbijsterende 286 kilometer per uur. Kijk dit leuke retrofragment uit Nova maar eens:
 


Dat waren andere tijden, terug naar de onze. Want vorig jaar werd Rompelbergs record overtuigend overrompeld door de Amerikaanse Denise Mueller-Korenek. Op dezelfde beroemde zoutvlakte van Bonneville waar Rompelberg het recordsnelheid neerzette dat 23 jaar zou blijven staan, reed Mueller-Korenek op een haar na 300 kilometer per uur.
 


Fun fact: Mueller-Korenek reed achter dezelfde auto als Rompelberg, en als je goed oplet zie je dat de auto wordt gesponsord door Fred Rompelbergs fietsvakanties op Mallorca, het bedrijf dat hij na zijn hachelijke recordpoging begon en waar hij aan het einde van het Nova-fragment zo subtiel reclame voor maakt.
 

Twee joekels

Nog even twee opmerkingen over de video van de fietsbouwende Brit waar dit verhaal mee begon. Ten eerste is Donhou's snelheidsprestatie van 'slechts' 130 kilometer per uur wel geheel op eigen kracht. Zowel Rompelberg als Mueller-Korenek werden tot ongeveer die snelheid opgesleept, waarna ze loskoppelen om op eigen kracht verder te rijden.

Ook heeft onze amateur slechts de beschikking over één groot tandwiel. De fietsen van Rompelberg en Mueller-Korenek hebben een zogenaamde double reduction gear, wat betekent dat ze twee van die joekels hebben. Dus extra props voor de heldhaftige poging van onze framebouwer.
 

Spanningsboog van jewelste

Tot slot nog iets over de video zelf: dat is een audiovisueel meesterwerkje en daar mogen we ook even bij stil staan. Het filmpje is prachtig geschoten, bevat karakterontwikkeling, heeft een spanningsboog van jewelste en... heeft stijl. Een stijl die doet denken aan onderstaande parel, die al eerder in deze rubriek voorbij kwam onder de titel ‘Dit is de man, dit is zijn motor’.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.