Eureka

De autoband van de toekomst bevat geen lucht. Dat is de visie waar Michelin al geruime tijd aan werkt. Nu komt de bandenfabrikant met de volgende stap in deze ontwikkeling: een 3D-geprint, verend wiel dat een organisch geheel vormt met het loopvlak.

Het Michelin Vision-concept heeft een open structuur geïnspireerd op natuurlijke creaties zoals ­koraal en honingraat. Vanuit de naaf naar buiten toe wordt de structuur steeds opener. Hierdoor ontstaat in het gebied richting het loopvlak flexibiliteit voor een natuurlijke vering, vergelijkbaar met die van een luchtband. Het produceren van een dergelijke ‘organische’ structuur is alleen ­mogelijk door middel van 3D-printen.

Het loopvlak, dat integraal deel uitmaakt van het wiel, is eveneens een 3D-print die wanneer nodig kan worden aangevuld met nieuwe printlagen van synthetisch rubber. Sensoren in het loopvlak van de band detecteren wanneer de profieldiepte afneemt en het profiel vervangen moet worden. Of wanneer het moment daar is om over te schakelen van zomer- naar winterprofiel.

Dit kan allebei zonder de complete banden te vervangen. Onderdeel van het toekomstconcept is een 3D-printstation waar een auto naar binnen kan rijden om extra profiel op de banden te laten aanbrengen.


Geen klapband meer

De Michelin Vision zou een nieuwe stap kunnen zijn naar een veiligere en milieuvriendelijkere ­autoband. Een lekke band of klapband behoren tot het verleden, terwijl de wiel-band-combinatie veel langer meegaat dan een conventionele autoband.
 


In de nabije toekomst hoopt Michelin het rubber voor het loopvlak te kunnen winnen uit natuur­lijke, recyclebare materialen, zoals stro of hout. De haalbaarheid van Michelin Vision is echter vooral afhankelijk van hoe goed 3D-printtechnieken zich verder ontwikkelen voor massaproductie.

Tekst: Paul Schilperoord, foto's: Jimmy Hamelin

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.