Eureka

Onlangs voerde Defensie testvluchten uit met een enorme cargodrone. Deze ‘vliegende jeep’ moet in de toekomst voedsel, brandstof en munitie gaan vervoeren zonder dat militair personeel in gevaar komt.

De ontwikkeling van de cargodrone is in handen van de afdeling Concept Development & Experimentation (CD&E). De basis is een megadrone van 4 bij 3 meter die oorspronkelijk door een Nederlandse machinefabriek werd ontwikkeld voor de landbouw. In plaats van gewassen bemesten en besproeien, kan het grote hefvermogen van 500 kilogram ook worden ingezet voor militaire doeleinden.
 

Halfuur in de lucht

Naast bevoorrading is het ultieme doel het vervoer van mensen, waaronder het positioneren van militairen op strategische plekken en het afvoeren van gewonde soldaten. De soldaat ligt dan op een brancard die wordt bevestigd tussen de vier poten van de drone.

Het eerste prototype van deze multirotor heeft acht elektromotoren met dubbele rotors. De drone kan op gps-coördinaten zelfstandig van punt A naar punt B vliegen. Twee grote accu’s houden het 130 kilogram zware ding een halfuur lang in de lucht.

Nu wordt gewerkt aan een tweede prototype, dat langer in de lucht moet blijven, minder mag wegen en meer en zwaarder materieel moet kunnen vervoeren.

Defensie test een megadrone met een hefvermogen van 500 kilogram.

Anti-botsingssysteem

Voor de doorontwikkeling van de cargodrone werkt Defensie samen met de machinefabriek, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en studenten van hogeschool Saxion. Onderdeel van de ontwikkeling is een automatisch systeem om botsingen in de lucht te voorkomen.

Defensie wil uiteindelijk tien cargodrones aankopen. De bedoeling is dat die tussen 2022 en 2025 operationeel inzetbaar zijn.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.