Eureka

Met het oog op het jaar 2030 werkt Scania aan een nieuw voertuigconcept waarbij drie verschillende voertuigen gebruikmaken van dezelfde aandrijfmodules.

In de ochtendspits gaan personenauto’s, bussen, pakjesbezorgers en vuilophaaldiensten vaak allemaal tegelijk de weg op. Scania wil daar wat aan doen door bepaalde activiteiten te verplaatsen naar de middag, de avond en de nacht.

De Zweedse voertuigfabrikant maakt daarbij gebruik van zelfrijdende, elektrische en daardoor stille voertuigen. Door deze voertuigen modulair op te bouwen, kan bijvoorbeeld een bestelbus de aandrijflijn ­lenen van een bus die ’s nachts toch stilstaat.
 

Snel uitwisselbaar

In het Scania NXT-voertuigconcept is de complete aandrijflijn verwerkt in twee grote modules: een voor de vooras en een voor de achteras. Beide modules bevatten twee wielen, elektromotoren, wielvering, remmen en een stuurinrichting voor optimale wendbaarheid.

De modules zijn aan de voor- en achterkant onder het voertuig te bevestigen en te vergrendelen. Op die manier kunnen de modules snel worden uitgewisseld tussen bijvoorbeeld een personenbus, een bestelbus en een vuilniswagen.
 

Scania NXT


Elk zijn eigen carrosserie

Het concept doet denken aan de AUTOnomy van General Motors uit 2001, waarbij verschillende carrosserieën eenvoudig zijn te plaatsen op hetzelfde skateboardachtige chassis. Een praktisch nadeel daarbij is dat alle voertuigen dezelfde wielbasis moeten hebben.

De Scania NXT is flexibeler; bij dit concept zijn met dezelfde modules verschillende voertuiggroottes te realiseren. Elk voertuig heeft zijn eigen carrosserie met interieur, camera- en radarsystemen voor autonoom rijden en een accupakket dat in de vloer is verwerkt.
 

Zonnepanelen op het dak

Scania bouwde een prototype van een autonome personenbus met uitwisselbare aandrijfmodules. De 8 m lange bus biedt plaats aan 55 personen en heeft met volle accu’s een bereik van ongeveer 245 km. Tijdens het rijden worden de accu’s als het weer dat toelaat bijgeladen door zonnepanelen op het dak. Infraroodverwarming in het interieur zorgt voor zo min mogelijk stroomverbruik tijdens de wintermaanden.

Scania richt zich met de NXT op het jaar 2030. In het ideale scenario van de voertuigenfabrikant brengt de bus ’s ochtends mensen naar hun werk, wordt ’s middags het afval opgehaald en gaan de pakjesbezorgers na de spits op weg. Deze drie ­verschillende voertuigen zouden dan afwisselend gebruik ­maken van de aandrijfmodules. Dit zou echter wel verregaande samen­werking vergen tussen de bedrijven die de verschillende diensten aanbieden.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.