Vliegtuigen die biokerosine gebruiken produceren minder vliegtuigstrepen dan met louter fossiele brandstof, aldus een onderzoek onder leiding van NASA.

Vliegtuigbrandstof van biologische oorsprong bevat minder zwavel en aromaten, waardoor bij de verbranding van de brandstof in de uitlaatgassen minder fijnstof en roet zitten. Dat zijn de veroorzakers van de zogeheten vliegtuigstrepen, de lijnvormige wolken die hoog in de lucht bij bepaalde weersomstandigheden achter een vliegtuig ontstaan.
 

Het volgvliegtuig in de pluim van de DC-8.


Het effect van het bijmengen van biobrandstof is gemeten bij een vliegtuig dat hoog in de lucht op kruissnelheid vliegt.


Volgvliegtuigen

De luchtvaartonderzoekers uit de Verenigde Staten (NASA) en Duitsland (DLR) gebruikten voor hun metingen een viermotorige DC-8. De motoren daarvan konden worden voorzien van verschillende brandstofmengsels. De deeltjes in de uitlaatgassen werden gemeten met twee volgvliegtuigen, die op een afstand van 30 tot 150 m in de pluim van de DC-8 vlogen. Apparatuur in die volgvliegtuigen heeft de concentratie fijnstof, roet, koolmonoxide en stikstofoxide gemeten.
 

Meetapparatuur in een van de volgvliegtuigen.


Ten opzichte van de meest schone, zwavelarme kerosine reduceerde een mengsel van 50 % van die kerosine en 50 % biobrandstof de hoeveelheid fijnstof met 50 %, roetdeeltjes met 60 % en koolmonoxide met 20 %. Voor de uitstoot van stikstofoxide was er geen verschil.


Kristallisatiekernen

Vermindering van de hoeveelheid fijnstof leidt tot minder kristallisatiekernen hoog in de lucht. Die zijn de kiem voor ijskristallen, waaruit hoge cirruswolken bestaan. De auteurs van het artikel Biofuel blending reduces particle emissions from aircraft engine at cruise conditions in het tijdschrift Nature concluderen dat het gebruik van biokerosine een goed wapen is tegen wolkenvorming door vliegtuigen. Die speelt mogelijk een rol bij het broeikaseffect, al is daar nog veel onzekerheid over.

Het gebruik van biobrandstof leidt in ieder geval wel tot een verlaging van de CO2-uitstoot van vliegtuigen, omdat het gewas waar de biobrandstof van wordt gemaakt tijdens zijn groei CO2 opneemt.
 

Water

De biobrandstof heeft nog een ander effect: de uitlaatgassen bevatten meer water, wat de vorming van wolken juist weer bevordert. De onderzoekers wijzer er echter op dat de waterconcentratie in de pluim achter de motoren door turbulentie snel zal verdunnen. Voor de vorming van ijskristallen op de fijnstof of roet maakt die turbulentie geen verschil.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.