Elektronische apparaten worden vaak weggegooid wanneer ze stuk zijn. Het modulaire koffiezetapparaat Kara, de ‘Fairphone’ onder de koffiemachines, maakt reparatie juist gemakkelijk.

 

‘De meeste mensen repareren hun apparaten niet, omdat ze niet weten wat er mis is’, vertelt ontwerper Thomas Mair van de Design Academy Eindhoven. Daarnaast is het bij veel apparaten ook nog eens heel lastig om de reparatie zelf uit te voeren. 

Daarom ontwierp Mair de Kara, een koffiemachine van ge-3D-print kunststof in drie vrolijke kleuren. Kara bestaat uit verschillende modulen die makkelijk uitneembaar zijn. Zo is er een waterpomp, een flowmeter en een thermoblok. 



Koffiemachine meldt zelf wanneer er onderhoud nodig is

Met slimme technologie kan Kara zelf vertellen of er onderhoud nodig is en wat er eventueel stuk is. De reparaties zijn schaalbaar naar de vaardigheden van de gebruiker. Zo kan de gebruiker ofwel een nieuwe module in zijn geheel bestellen of zelf aan de slag.

De modulen zijn gemakkelijk open te schroeven met de schroevendraaier uit het laatje van het apparaat.


Koffiezetten lukt nog niet

Koffiezetten kan Kara nog niet. Mair: ‘Dat ligt buiten mijn expertise. Mocht een partner zich aandienen die daar verstand van heeft, dan wil ik Kara zeker doorontwikkelen tot een commercieel koffiezetapparaat.’ 

Ondertussen gaat Mair verder om ook andere consumentengoederen repareerbaar te maken. Te beginnen met grotere apparaten zoals koelkasten.


Tekst: Sija van den Beukel
Beeld: Thomas Mair

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.