Eureka

Node Air wil de logistiek in de luchtvaart efficiënter maken. Het Amerikaanse bedrijf bedacht een concept om modulen met vracht of passagiers direct om te wisselen tussen drones en voertuigen.
 

Technisch gezien is het concept van Node Air nog niet ver doordacht, maar het leunt op de ontwikkeling van drones en autonoom rijdende platforms. In zo’n platform is alle elektrische aandrijftechniek ingebouwd en er kunnen verschillende carrosserieën op worden bevestigd.

In het geval van Node Air staat er een module met vracht of passagiers op voor transport van en naar de luchthaven. Het platform rijdt direct naar het opstijgplatform voor grote, onbemande drones.




Drone landt bovenop module

Zo’n drone landt bovenop de module en koppelt deze vast, waarna de module ontkoppelt van het platform en de drone ermee wegvliegt. Het platform staat vervolgens direct klaar om de volgende module van een aankomende drone in ontvangst te nemen voor verder transport.

Om deze visie te realiseren is Node Air een samenwerking aangegaan met JetX. Dit luchtvaartbedrijf uit de Verenigde Staten ontwikkelt een gepatenteerd aandrijf­systeem voor verticaal opstijgende en landende vliegtuigen (VTOL) en drones.


Omsloten propeller

Dit systeem is gebaseerd op een vast opgestelde, omsloten propeller waarvan de voortstuwing met een serie flappen wordt gericht voor het opstijgen en aandrijven. In een specifieke toepassing wordt de gecomprimeerde lucht door een spleet in een open ringvormige aandrijf­module met vleugelprofiel geblazen.

Hierdoor ontstaat aan de voorkant onderdruk om nog veel meer lucht door de ring heen te trekken. Het Amerikaanse bedrijf Jetoptera ontwikkeld momenteel vliegtuigen op basis hiervan. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Nod Air

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.