Volvo heeft een motorjacht gedemonstreerd dat geheel zelfstandig aanmeert op zijn aanlegplaats. Het automatisch inparkeren van de auto krijgt zo navolging op het water.

Het aanmeren met het Volvo Penta System gebeurt in drie stappen. Op het moment dat het schip zijn aanmeerplaats nadert, zorgen camera's en sensoren dat de besturingscomputer de aanmeerplaats 'herkent'; dat wil zeggen een kade en eventuele andere aangemeerde schepen aan weerszijden. Op het moment van herkenning geeft de computer aan de stuurman het teken dat het schip automatisch kan aanmeren.



 

Zodra de stuurman de knop 'automatisch aanmeren' indrukt, kiest het schip op het water zijn aanmeerpositie. Bij motorjachten is dat meestal met de achtersteven aan de kadekant. Ligt het schip in positie, dan geeft de stuurman een goedkeuringsteken en zorgt het systeem zelf dat het netjes aanmeert. Het doet dat met behulp van sensoren aan boord, gps, en ook sensoren op de kade. Dat laatste maakt het systeem overigens minder autonoom; de kade moet immers ook over de gewenste technologie beschikken.


Wind en golfslag

Tegelijkertijd is deze extra voorziening begrijpelijk, want het aanmeren op het water is een stuk lastig dan parkeren op de weg. Een auto rijdt waar zijn banden hem heen sturen, maar een schip heeft te maken met golfslag en wind, die de positie van het schip voortdurend kunnen veranderen.

De sensoren en het computersysteem moeten dan ook in milliseconden reageren op veranderende omstandigheden en voortdurend de motorkracht en stuurrichting aanpassen. Als het nodig is, kan het systeem het aanmeren ook onderbreken. Het zorgt dan dat het schip stil op het water blijft liggen.
 

Jachthavens

Volvo benadrukt dat het systeem de stuurman niet overbodig maakt. Ook al is het schip voorzien van sensoren rondom die botsingen moeten voorkomen, de stuurman moet het aanmeren voortdurend in de gaten houden en zonodig ingrijpen.

Volvo verwacht dat het aanmeersysteem in eerste instantie door individuele jachteigenaren zal worden gebruikt. Op termijn kan het deel gaan uitmaken van de faciliteiten die jachthavens bieden. De sensor op de kade is dan te gebruiken om een aanlegplaats te reserveren.

Volvo gebruikte de tussenstop van de Volvo Ocean Race in Göteborg als passende gelegenheid om zijn nieuwe technologie te demonstreren, zie de video hieronder. Eind deze week arriveren de jachten van de Volvo Ocean Race in een beslissende eindetappe in Scheveningen. De gebeurtenis wordt omlijst met festiviteiten, waaronder de Ocean Summit over de toekomst van de oceanen.
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.