Met een veel zwakker magneetveld dan nu gebruikelijk zijn flink goedkopere MRI-beelden te maken. Met dank aan de inzet van kunstmatige intelligentie.

Voor het opsporen van ziekten is een magnetic resonance imaging-scanner, beter bekend als een MRI-scanner, een onmisbaar hulpstuk. Het apparaat is echter groot, duur en levert patiënten vaak een onaangename ervaring. Dat komt door het claustrofobische gevoel binnenin de scanner en de harde, tikkende geluiden. Het Amerikaanse bedrijf Hyperfine wil daar verandering in brengen met Swoop, een compacte en mobiele MRI-scanner die nieuwe gebruiksmogelijkheden biedt.

Swoop is volgens Hyperfine twintig keer goedkoper, verbruikt 35 keer minder stroom en is tien keer lichter dan conventionele MRI-scanners. Die werken met een krachtig magnetisch veld van 1,5 tot 3 tesla en moeten daarom in een speciale afgeschermde kamer staan. Swoop werkt met nieuwe computeralgoritmen op basis van kunstmatige intelligentie. Hierdoor kan het apparaat MRI-beelden opbouwen uit veel minder data en is er dus een veel minder sterk magnetisch veld nodig van slechts 0,064 tesla.

Dankzij het zwakkere magnetisch veld is er geen aparte, afgeschermde ruimte meer nodig. De scanner is op wielen naar de patiënt te rijden en op een gewoon stopcontact aan te sluiten. Ook de ervaring voor patiënten is beter, volgens de ontwerpers. Swoop heeft een meer open ontwerp voor een minder claustrofobisch gevoel en maakt ook minder geluid.

Onlangs werden positieve onderzoeksresultaten uit een praktijktest door de Amerikaanse Yale University gepubliceerd in het academisch tijdschrift JAMA Neurology. Als belangrijk voordeel werd genoemd dat Swoop, bijvoorbeeld in onderzoek naar covid-19, het mogelijk maakt veel meer patiënten per dag te onderzoeken dan voorheen. Dat is interessant voor onderzoek, maar ook om wereldwijd meer mensen toegang te geven tot MRI. Nu is dat volgens de Wereldgezondheidsorganisatie slechts een klein percentage van de wereldbevolking.

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.