Eind mei heeft bouwbedrijf Strukton in Turkije de laatste van twee grote caissons afgezonken. Die vormen de fundering van wat ’s werelds langste hangbrug moet worden.

 

In het Çanakkale 1915 Bridge Project bouwt een Turks-Koreaanse aannemerscombinatie een brug over de Dardanellen, een zee-engte bij de stad Çanakkale in het noordwesten van Turkije. Met een vrije overspanning van 2023 meter wordt de nieuwe brug de langste hangbrug ter wereld. De brug gaat bovendien nog twee keer 800 meter verder boven land en wordt in totaal dus zo’n 3600 meter lang.

Het aanleggen van de fundering voor de brug is geen sinecure. Die bestaat uit twee 20 meter hoge betonnen caissons van elk 75 bij 85 meter, met daarop twee schachten van 25 meter hoog. ‘Deze ongewoon grote caissons moesten we met een tolerantie van 15 centimeter afzinken. En dat op een plek waar het water 42 meter diep is en stroomsnelheden van 1,5 meter per seconde geen uitzondering zijn’, vertelt Director of Operations Peter van Westendorp van Strukton Immersion Projects.

De caissons zijn gebouwd in een naburig droogdok; Strukton sleepte ze met vier sleepboten naar de uiteindelijke locatie (zie de foto hieronder). Het precies positioneren was een huzarenstukje. Voor het grovere werk gebruikten de ingenieurs een extra nauwkeurige variant van gps, maar voor de laatste centimeters was een slimme truc nodig.


 

Van tevoren zijn naast de definitieve locatie van het caisson vier geleidingsconstructies op de millimeter nauwkeurig in een L-vorm op de bodem gezet. De sleepboten trokken het caisson vervolgens voorzichtig in de hoek van de L. Hydraulische vijzels op het caisson, waarvan steeds de exacte verplaatsing bekend was, duwden het caisson gecontroleerd naar zijn plek. Resultaat: het caisson staat nu op 1 centimeter van de beoogde plek op de zeebodem. ‘Deze techniek is voor het eerst op deze schaal toegepast’, zegt Van Westendorp.

Inmiddels bouwt de hoofdaannemer op de caissons 318 meter hoge pylonen, waaraan de tuien van de brug komen te hangen. De Çanakkale 1915 moet in 2023 opengaan voor verkeer. 


Openingsfoto: Bovenop elk van de caissons voor de langste hangbrug ter wereld staan twee schachten. Foto's Strukton

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.