In maart onthult het Nederlandse bedrijf PAL-V zijn vliegende auto op de internationale autosalon in Genève. Het gaat om het commerciële model dat volgend jaar te koop zal zijn.

Wat vele jaren geleden begon als een droom, wordt nu werkelijkheid: binnenkort presenteert het bedrijf PAL-V zijn vliegende auto. De Personal Air and Land-Vehicle (PAL-V)  kan binnen enkele minuten worden getransformeerd tot weg- of luchtvoertuig. Er is plaats voor twee personen.


Rotor

De PAL-V is onder andere gebaseerd op de techniek van de gyrokopter: hij heeft een duwpropeller aan de achterkant en een rotor op het dak. De duwpropeller zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen, waarna de rotor gaat draaien door de luchtstroming. Die rotor levert dan de aerodynamische lift, net zoals de vleugel van een vliegtuig. De rotor zelf is niet aangedreven.

De PAL-V heeft twee benzine-motoren aan boord. Mocht er een uitvallen, dan kan de piloot met de overgebleven motor toch gecontroleerd landen. Zelfs als beide uitvallen, kan de PAL-V niet neerstorten. De rotor functioneert dan namelijk als een parachute, waarmee het voertuig rustig kan landen.
 

De PAL-V als driewieler.


Op de weg

Op de weg is de PAL-V een driewieler met een maximale snelheid van 160 km/h. Vanwege de rotor heeft het voertuig een hoog zwaartepunt, wat een slechte wegligging veroorzaakt en ertoe kan leiden dat het voertuig in een bocht omvalt. Om dat te voorkomen zitten de achterwielen van de PAL-V vast aan twee zogeheten swingarmen, die omhoog en omlaag scharnieren. Hierdoor kantelt het hele voertuig naar binnen tijdens een bocht en rijdt het toch stabiel.

 

Omschakelen

Op de weg zijn de mast en rotor van de PAL-V naar achteren ingeklapt. Om te vliegen, moet de bestuurder beide handmatig uitklappen. Dan kan hij/zij gelijk controleren of alles in de juiste positie staat. Voor het opstijgen heeft de PAL-V een startbaan van zo’n 180 m nodig; voor het landen 30 m. De PAL-V vliegt met een maximale snelheid van 180 km/h en kan met een volle tank ruim 400 km afleggen.

De huidige infrastructuur hoeft niet drastisch te veranderen voor de PAL-V: korte strippen met gras naast de snelweg zijn voldoende om te landen. Voor het opstijgen zijn langere strippen nodig, bij voorkeur op het platteland, om geluidsoverlast tijdens het opstijgen te voorkomen. Eenmaal vliegend produceert de PAL-V een geluid van 300 Hz.
 

De PAL-V met de rotor ingeklapt en klaar om te vliegen.


Veiligheid

De PAL-V is ontworpen en gebouwd op basis van bewezen technologieën. Daarnaast moet het bedrijf voldoen aan de bestaande regelgeving voor weg- en luchttransport. Momenteel lopen daarvoor de goedkeuringsprocedures.

Het voertuig voldoet aan de veiligheidsnormen voor een driewieler, die anders zijn dan bij gewone auto's. Zo zijn er geen botsproeven nodig. De Pal-V heeft ook geen airbags, want deze zouden tijdens de landing onbedoeld geactiveerd kunnen worden.


Onthulling

Het bedrijf PAL-V werd opgericht in 2007. Vijf jaar later maakte de PAL-V zijn eerste testvlucht met een proefmodel. Hierin zaten de twee inzittenden nog achter elkaar; in het nieuwe model zitten ze naast elkaar. Het ontwerp van het productiemodel was af in 2017 (lees: ‘Productiemodel van vliegende auto’).

De onthulling van de nieuwe PAL-V vindt plaats in maart op de internationale autosalon in Genève. Naar verwachting komt de eerste PAL-V Liberty Pioneer Edition – die zo’n € 500.000 gaat kosten – volgend jaar op de markt.

Bron openingsbeeld: PAL-V.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.