Utrecht heeft het station van de superlatieven: het grootste spoorknooppunt van Nederland, de grootste passagiersstroom en vele overstappen tussen trein, bus, fiets en tram. Maar het station leverde ook het grootste afbreukrisico: er hoefde maar iets mis te gaan op Utrecht Centraal en een flink deel van het Nederlandse spoor stond stil. Daar komt bij dat het aantal reizigers zal groeien van 241 000 tot zo’n 274 000 per dag in 2030. Een grotere terminal en een complete herinrichting van spoor en overstappunten waren daarom pure noodzaak. Vandaag wordt de nieuwe stationshal officieel geopend.

De stationsoperatie hebben we voor de overzichtelijkheid opgehakt in vier onderdelen: klik op de illustratie waar je meer over wilt weten. (Teksten Armand van Wijck)

 

Het spooremplacement is ingrijpend gewijzigd: er zijn nu vijf van elkaar gescheiden corridors in plaats van de oude spoorspaghetti.

 

 

De centrale stationshal is drie keer groter gemaakt, en moest ook nog eens plaats bieden aan het nieuwe Stadskantoor van Utrecht.

 

 

De passagiersstroom heeft meer ruimte gekregen en is getroomlijnd. Het station is in staat in een miljoen reizigers per jaar te verwerken.

 

 

Onder het nieuwe stationsplein komt de grootste fietsenstalling van Europa, met plaats voor 12.500 tweewielers.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.