Vandaag presenteerde de luchtvaart-startup Boom een nieuw supersonisch vliegtuig. Het biedt ruimte aan twee piloten en dient als testmodel voor een passagiersvliegtuig met een maximumsnelheid van 2335 km/h.

Het Amerikaanse bedrijf toonde onder toeziend oog van ondernemer Richard Branson zijn ontwerp. Het vliegtuig doet denken aan de Concorde, de supersonische jet die commercieel faalde doordat er te weinig vraag naar was, naast het enorme brandstofgebruik en de geluidsoverlast. De spitse snuit die naadloos overgaat in het slanke lichaam helpen om de vliegsnelheid vele malen hoger te maken dan bij conventionele luchtvaart mogelijk is.

De Baby Boom, zoals de makers hun kleine vliegtuig noemen, heeft een spanwijdte van 5 m en kan volgens Boom 2,2 keer de geluidssnelheid halen (2335 km/h). Dat is ongeveer 2,5 keer zo snel als gewone vliegtuigen en zelfs 10 % sneller dan de Concorde. Bovendien claimt het luchtvaartbedrijf dat hun vliegtuig zuinig is, omdat de straalmotoren niet met energieslurpende nabranders zijn uitgerust.

 

Zo stelt Boom zich het grotere passagiersvoertuig voor.


Kennis en geld

Het prototype is een technische demonstratie van het werk van de afgelopen jaren. Ingenieurs van NASA, SpaceX en Boeing werkten mee aan het project, en luchtvaartmaatschappij Virgin van Richard Branson was één van de grote investeerders. Nu werpt al die kennis en al dat geld zijn vruchten af. Eind volgend jaar beginnen de eerste vluchten, en daarna zal Boom uitgebreid het vlieggedrag en de veiligheid van hun kleine vliegtuig testen, voordat ze eventueel overgaan naar het bouwen van een passagiersvoertuig.

In maart, toen Boom de deal met Virgin sloot, claimde het bedrijf dat het vliegtuig binnen 5 uur van Tokyo naar San Francisco zou vliegen voor dezelfde prijs als een business class-vliegticket. Als dat lukt, dan heeft Boom iets moois in handen, maar of het zo ver komt is de vraag. Boom gaat namelijk uit van vliegtuigontwerp met een capaciteit van 55 passagiers. Het is de vraag of met dat aantal en voor die ticketprijs de kosten van ontwikkeling en constructie van het toestel eruit worden gehaald.

De Concorde ging uiteindelijk ten onder omdat er geen vraag naar was: tickets waren veel te duur voor de tijdswinst die het futuristische vliegtuig opleverde. Een crash in 2000 betekende vervolgens de doodsteek voor Concorde, die in 2003 zijn laatste vlucht maakte.

Beeld: Impressie van de tweepersoons Baby Boom, die het bedrijf vanavond onthult. Credit: Boom

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.