De nieuwe hyperloop van het studententeam Delft Hyperloop moet het snelheidsrecord voor het vacuümtransport verbreken. Het team presenteerde vandaag het ontwerp voor hun nieuwe pod, die meer dan 380 km/h moet gaan. 

Read this article in English

In een vol theater De Veste in Delft liet het 37-koppige team de vruchten van drie maanden werk zien. Meer dan 50.000 uur ontwerptijd zit erin en het resultaat mag er wezen: het nieuwe design lijkt uiterlijk op de Delftse pod die vorig jaar de algemene hyperloopwedstrijd van ruimtebedrijf SpaceX won, maar is eigenlijk totaal anders. 

Zo zijn het aandrijvingssysteem en het deel waar passagiers of vracht in kan losgekoppeld. Alleen het onderste deel zal straks de 1,2 km lange vacuumbuis in Californië bij SpaceX in gaan.

Tenminste, als het team wordt uitgekozen. Want er mogen maar drie pods in de buis tijdens de wedstrijd in juli en er zijn twintig teams die kans maken. Delft Hyperloop is er daar een van. 
 

Speciale wielen

Op dit moment is het hyperloopsnelheidsrecord in handen van het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One. Dat bedrijf liet een pod met 384 km/h door een buis razen. ‘Wij gaan dat record vermorzelen’, vertelt technisch manager Maurits Houck. Met hoeveel, dat houdt het team angstvallig geheim. Mogelijk omdat het dat zelf zelf ook nog niet precies weet; voorlopig ligt er immers alleen een ontwerp, dat nog moet worden gebouwd en getest. 


In ieder geval zorgt de snelheidswens ervoor dat de pod anders in elkaar zit. Waar de vorige versie magnetisme gebruikte om vaart te maken, is het volgens Houck beter voor échte topsnelheden om wielen te gebruiken. Het nieuwe systeem heeft aan elke kant van de rail een wiel. De wielen worden heel strak klemgedrukt tegen de rail, en een krachtige elektromotor (‘met het vermogen van vijfhonderd fietsen’) draagt zoveel mogelijk kracht over op de speciale wielen.

Na het behalen van die snelheid moet de pod ook weer sterk afremmen; in de 1,2 km willen ze zo lang mogelijk snelheid maken, dus moet de remkracht ook veel groter zijn dan in het ontwerp van vorig jaar. 
 

Onverwachte trillingen

De komende maanden komen 1600 onderdelen vanuit de hele wereld aan in Delft, waar het team zijn eigen werkplaats heeft. De studenten zullen de pod zelf in elkaar zetten en uitgebreid testen in een vacuumkamer.

‘Als we in Californië zijn, willen we laten zien dat we precies weten hoe de pod zich in de vacuumbuis zal gedragen', zegt Houck. 'Dan maken we een betere kans om ook echt de buis in te mogen.’ Bij hoge snelheden treden immers onverwachte trillingen op, die het team moet kennen om de rit zo voorspelbaar mogelijk te maken. 

De hyperloop is een transportsysteem dat populair is geworden dankzij ondernemer Elon Musk. Zijn Space X Hyperloop Competition trok vorig jaar veel bekijks. Het studententeam van Delft dat toen won is inmiddels overgegaan in het bedrijf Hardt. Dat probeert nu geld op te halen voor een vacuüm testbuis. Hardt kondigde laatst aan dat het bedrijf 1,25 miljoen euro heeft opgehaald voor zo’n testfaciliteit. De faciliteit van 5 km lang zou in totaal 120 miljoen gaan kosten.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.