Roelstoelgebruikers die gaan vliegen moeten hun rolstoel inchecken als ruimbagage. Dat gaat nogal eens mis. Maar nu is er een alternatief. 

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat door de bagageafhandeling jaarlijks vele duizenden rolstoelen beschadigd raken. In het ergste geval zijn mensen daardoor op de plaats van bestemming volledig immobiel. De Duitse ontwerper Andrea Mocellin ontwierp de reisrolstoel Revolve Air die opvouwt tot een pakketje ter grootte handbagage.

De basis van de lichtgewicht rolstoel is het opvouwbare Revolve wiel, dat Mocellin in 2018 introduceerde. Het Revolve wiel bestaat uit zes aluminium segmenten die als een soort paraplu aan de wielnaaf kunnen opvouwen. Daarvoor is ook de velg met band in zes gelijke delen verdeeld.

De band is niet gevuld met lucht, maar ieder segment is gevuld met een schuimmateriaal. De diameter van het opgevouwen wiel is minder dan een derde van het uitgevouwen wiel.


Telescopisch frame

De twee wielen op de rolstoel zijn verbonden door een vaste as. Bij het opvouwen schuiven de wiel- en bandsegmenten langs de as naar binnen toe en komen, gelijkmatig rondom verdeeld, tegen elkaar te liggen.

Het framegedeelte met de twee kleine voorwielen is telescopisch en vouwt in naar de zitting toe. Het zitvlak vouwt vervolgens tegen de rugleuning en deze past als een soort beschermkap over de as met de opgevouwen wielen heen.


Handbagage

De rolstoel is nu zestig procent kleiner en kan als handbagage mee in het vliegtuig, in het openbaar vervoer of in de kofferbak van een compacte auto.

Mocellin is op zoek naar partners om een eerste pre-productieserie rolstoelen te bouwen. Naar verwachting zijn die in 2022 klaar voor praktijktesten. De verwachte verkooprijs ligt rond de tweeduizend euro. Daarnaast denkt Mocellin aan een verhuursysteem van reisrolstoelen op luchthavens. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Revolve Wheel

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.