Rijkswaterstaat heeft vandaag, dinsdag 9 juli, de segmentdeur geplaatst van de tweede sluiskolk nabij Eefde. De nieuwe 'poort van Twente', zoals de sluis aan de IJssel aan het begin van het Twentekanaal wordt genoemd, heeft daarmee nu beide deuren. 

Rond 8.00 uur kwam een schip met de nieuwe deur aangevaren. Een hijskraan tilde het gevaarte vervolgens op. De deur weegt 51 ton. De speling aan beide sluiswanden bedroeg slechts 2 milllimeter, maar de plaatsing verliep vlekkeloos. Voor 9.30 uur hing hij op zijn plaats.


Groot onderhoud

De nieuwe sluiskolk ligt pal naast de ruim tachtig jaar oude, monumentale sluis van Eefde. Die heeft echter twee problemen, stelt Ernst Rijsdijk van Rijkswaterstaat. 'De capaciteit van die sluis is onvoldoende. Daardoor kunnen de wachttijden oplopen tot drie kwartier, waar een half uur eigenlijk het maximaal toegestane is.'

Daarnaast is de oude sluis dringend aan groot onderhoud toe. Daarvoor is langdurige afsluiting noodzakelijk. 'Maar er passeren hier nu al 12.000 schepen per jaar (dat zijn er gemiddeld 33 per dag, red.), wat naar verwachting de komende jaren verder zal oplopen tot 20.000. Als de sluis dicht is, zou het hele achterland met alle industrie in Twente en de Achterhoek onbereikbaar worden voor de scheepvaart', stelt Rijsdijk. 'Juist in Almelo, Hengelo en Enschede zitten de grote transportbedrijven, veel bulkindustrie en zandmaatschappijen', zegt Rijsdijk. 'Dat betekent dat hier dag en nacht een voortdurende aanvoer van schepen is.'
 

De nieuwe sluiskolk bij Eefde. Foto: Rijkswaterstaat.


Segmentdeur

De deur is ontworpen en gemaakt door Hollandia Infra in Krimpen aan de IJssel. Het is een zogeheten segmentdeur, die niet om een verticale, maar om een horizontale as draait. Gaat de sluis open, dan draait hij weg in de bodem. Met een breedte van vijftien meter en een hoogte van vijf meter is deze segmentdeur uniek in Nederland. Voordeel is dat deze deur bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten, wat bijdraagt aan de veiligheid. Daarnaast is de deur eenvoudig te onderhouden en energiezuinig in gebruik.
 


De nieuwe deur is geplaatst aan de Twentekant van het kanaal. Aan de IJsselkant is eerder dit jaar al een deur geplaatst, maar dat is een traditionele puntdeur. 'Aan de Twentekant is de waterstand stabiel. Dat is noodzakelijk voor het nieuwe type deur. Aan de IJsselkant is er te veel verschil in waterpeil', stelt Rijsdijk. Bijzonder is wel dat het hele sluiscomplex bij Eefde nu over drie verschillende deurtypen beschikt. De naastgelegen sluis, een rijksmonument uit 1933, is immers voorzien van hefdeuren.   

De nieuwe kolk is iets dieper dan de bestaande en kan daardoor iets zwaardere schepen aan, maar de verdere afmetingen zijn met een breedte van circa twaalf meter en een lengte van 140 meter gelijk. De werkzaamheden begonnen in het voorjaar van 2018. De opening staat gepland voor april 2020.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.