Eureka

Trust Performance ontwikkelde een alternatief voor de voorvork van mountainbikes, waarbij het voorwiel is opgehangen aan een parallellogramconstructie.

De meeste mountainbikes en motorfietsen zijn sinds jaar en dag uitgerust met een telescopische voorvork. Ondanks vele verbeteringen aan dit veer­systeem door de jaren heen blijft het een compromis tussen comfort en optimaal rijgedrag. Het Amerikaanse bedrijf Trust Performance ontwikkelde een alternatief systeem voor mountainbikes waarbij het voorwiel is opgehangen aan een ­parallellogramconstructie: de Message.
 

Kleinere naloop

Wat mankeert er dan aan de telescopische voorvork? Als een fiets met zo’n voorvork een bobbel raakt, veert de telescoop in, maar wil hij tegelijk naar achteren buigen. Dat belemmert de werking en zorgt voor wrijving.

Als de voorvork inveert, wordt de fiets bovendien minder richtingsstabiel. Dit komt doordat de naloop kleiner wordt; de afstand tussen het punt waar de voorband contact maakt met de weg en het punt waar een denkbeeldige lijn vanuit de voorvork het wegdek kruist. Zolang het voorwiel de grond ruim achter dit punt raakt, wordt het wiel tijdens het fietsen vanzelf steeds rechtgetrokken en blijft de fiets goed bestuurbaar. Dit effect neemt af bij een kleinere naloop.
 

Stabieler

Bij de Message bestaat het onderste deel van de vorkpoot aan weerszijden uit een parallellogram­constructie. Die wordt gevormd door de vorkpoot 
en drie scharnierend aan elkaar opgehangen ­stangen. In de vorkpoten is een hydraulische schokdemper met luchtvering weggewerkt, die is verbonden met de parallellogramconstructie. De wielas van het voorwiel is opgehangen aan de tweede stang van het parallellogram.

Dankzij deze constructie kan het wiel tijdens het inveren zowel omhoog als naar achteren bewegen. Hierdoor is er minder verandering in de naloop en is de fiets stabieler tijdens het in- en uitveren, sturen en remmen.
 

Minder wrijving

Ook zal de vering bij hard remmen minder de neiging hebben om naar voren te duiken, ­zoals bij een klassieke telesco­pische voorvork. Door ­de andere bewegingsgeometrie heeft de voorvork ­bovendien minder wrijving.

De voorvork en de schakels in de parallellogram­constructie zijn gemaakt van met koolstof versterkte kunststof. Het geheel weegt nog geen 2 kg.
 


Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.