Tien jaar geleden zou een nieuwe lichting frisse commerciële start-ups de conservatieve ruimtevaartsector wel eens even opschudden. Dat bleek lastiger dan gedacht, maar inmiddels zijn er verschillende innovatieve ruimtevaartuigen in ontwikkeling. De Ingenieur beoordeelt er tien op nieuwheid en kans van slagen.

 
Op 21 juni 2004 vloog het ruimtevaartuig SpaceShipOne, bestuurd door testpiloot Mike Melvill, naar de rand van de ruimte, op 100 km hoogte, om daar in een fraaie parabool een paar minuten te zweven en vervolgens terug te vallen naar de aarde, waar Melvill op een normale landingsbaan het toestel aan de grond zette.

De vlucht was de eerste triomf van New Space, de aanstormende jonge lichting ruimtevaartbedrijfjes met een bedrijfscultuur afgekeken van technologiestart-ups. Met een nadruk op praktische oplossingen, innovatie en kostenefficiëntie zouden zij de ruimtevaart weer flitsend maken – heel anders dan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en zijn onderaannemers, luchtvaart- en defensiegiganten als Boeing en Lockheed.

New Space zou de dromen waarmaken die na de maanlandingen in de jaren zeventig nooit waren uitgekomen – niet alleen met reisjes voor ruimtetoeristen, maar ook met goedkope, herbruikbare raketten en plannen die voorbij een baan om de aarde reikten: de Maan, asteroïden, Mars.

Inmiddels is het 2014 en wachten de eerste ruimtetoeristen nog altijd op hun piekervaring. Veel New Space-bedrijven zijn alweer failliet gegaan. Toch zijn er genoeg nieuwe ruimtevaartconcepten de tekentafel voorbij, in aanbouw in hangars, of al in de testfase, met een eerste vlucht op de (altijd flexibele) agenda.


De scoringslijst van private ruimtetuigen uit De Ingenieur

De volledige tekst van het artikel is te koop bij eLinea.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.