De batterij van de elektrische Nissan Leaf wordt onderdeel van het elektriciteitsnet. De autofabrikant maakte dit bekend tijdens een persevent in Londen. Het gaat zowel om de batterij in de auto, als om batterijen die voor de auto niet meer geschikt zijn en als opslag thuis een tweede leven krijgen.

Vehicle-to-Grid (V2G) en XStorage zijn de twee begrippen waarmee de autofabrikant Nissan zijn nieuwe visie op de rol van de elektrische auto bekend maakte. Dat gebeurde tijdens een door Nissan Europa georganiseerd persevent in Londen.

‘Met de integratie van onze elektrische auto in het nationale elektriciteitsnet zetten we een nieuwe stap naar de toekomst’, aldus Paul Willcox, directeur van Nissan Europa bij de aankondiging van een drietal concrete initiatieven.

  • Nog dit jaar zullen in Engeland honderd Nissan Leafs op het elektriciteitsnet worden aangesloten. Het is het begin van de Vehicle-to-Grid;
  • Oktober dit jaar komt de XStorage beschikbaar, een batterij met 4,2 kWh opslagcapaciteit die is gemaakt van batterijen die uit de Nissan Leaf afkomstig zijn, niet meer geschikt voor gebruik in de auto, maar met een restcapaciteit van 70% nog wel voor opslag thuis;
  • Eind 2017 zullen de belangrijkste hoofdkantoren van Nissan beschikken over Vehicle-to-Grid en batterijopslag.

Nissan lanceerde de Vehile-to-Grid en XStorage samen met de Britse netbeheerder National Grid, energiebedrijf Enel en componentenleverancier Eaton.


Vehicle-to-Grid

Vehicle-to-Grid verbindt de auto-accu met het elektriciteitsnet. ‘De auto wordt zo een mobiel krachtstation dat je woning en de stad van elektriciteit kan voorzien’, aldus Willcox. Dat moet echter niet al te letterlijk worden genomen. De batterij dient vooral om pieken op het elektriciteitsnet af te vlakken en zo te helpen het elektriciteit in balans te houden. ‘Wij gaan consumenten betalen wanneer ze tijdens een piekvraag stroom uit hun batterij leveren’, aldus Steve Holliday, voormalig CEO van de Britse netbeheerder National Grid. Daar ligt het voordeel voor de consument/autobezitter. Die kan met zijn duur betaalde elektrische auto wat geld terugverdienen door het elektriciteitsnet een dienst te bewijzen.

Kan ik nog wel rijden?

Angst voor het idee, straks is mijn batterij leeg als ik een autorit wil maken, hoeft er volgens Willcox niet te zijn. ‘Het gaat om maximaal zo’n 20 % van de batterijcapaciteit, rond de optimale 70 % laadstand van de batterij.’ De batterij dient dan ook eerder om fluctuaties op te vangen dan als een grote extra stroombron.

De nieuwste uitvoering van de Nissan Leaf heeft een accucapaciteit van 30 kWh. Vooral bij grootschalige toepassing van Vehicle-to-Grid heeft het net profijt van de flexibiliteit die de autobatterij biedt. ‘Wij maken nu het begin’, aldus Nissan-voorzitter Willcox. Een draaiboek om die honderd Nissan Leafs aan het elektriciteitsnet te koppelen had Nissan nog niet beschikbaar.

Batterijopslag xStorage

De xStorage.

De XStorage dient een soortgelijk doel als de op het netwerk aangesloten autobatterij, maar dan als een thuisuitvoering aan de muur. Die batterij hoeft geen lading te behouden om te gaan rijden, en is dus wel als stroomleverancier te gebruiken. Bijvoorbeeld door overdag met zonnepanelen opgewekte stroom op te slaan en die in de vroege avond, wanneer het gebruik groot is, weer terug te leveren voor thuisgebruik. Bovendien verschaft de XStorage batterijen, die niet meer geschikt zijn om in de Nissan Leaf te gebruiken, een tweede leven. Willcox: ‘De autobatterij heeft zo een extra functie en we hoeven hem minder snel te recyclen.’

De XStorage krijgt een capaciteit van 4,2 kWh en gaat, inclusief invertor en montage, zo’n € 4000 kosten. Ter vergelijking: de vorig jaar aangekondigde Tesla Powerwall kost $ 3000 met een capaciteit van 7 kWh. ‘Het verschil zit ‘m erin dat wij de batterij monteren, de omvormer voor de aansluiting op het elektriciteitsnet leveren en de benodigde regelelektronica’, aldus Cyrille Brisson, vicepresident marketing van elektronicaleverancier Eaton. ‘Op de volgende versie van de XStorage die we nu aan het ontwikkelen zijn, is een zonnepaneel direct aan te sluiten, zonder een extra omvormer voor het zonnepaneel.’

De consument kan met de XStorage dus zijn eigen opgewekte zonnestroom opslaan, en geld terugkrijgen van het elektriciteitsnet wanneer de batterij helpt om piekbelasting te voorkomen. Het is de bedoeling dat vanaf oktober dit jaar de levering van de XStorage van start gaat. Nissan verwacht de komende vijf jaar in Europa 100.000 exemplaren van de batterij-opslag te verkopen.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.