Voor wie niet gehecht is aan het geluid van een benzinemotor zijn elektrisch aangedreven motorfietsen het einde.
Neem de nieuwe DC100 van Davinci Dynamics uit Beijing: de elektrische naafmotor in het achterwiel levert een koppel van 850 newtonmeter waardoor de DC100 binnen drie tot vier seconden op honderd kilometer per uur zit.
Opmerkelijk is dat de Chinese fabrikant het softwareplatform open source gaat vrijgeven, waardoor iedereen nieuwe functies kan gaan ontwikkelen.
Tweewielige robot
Davinci Dynamics omschrijft de DC100 zelf als een tweewielige, dynamische robot. De motorfiets is voorzien van een reeks sensoren die onder meer de omgevingstemperatuur, hellingshoek, snelheid en acceleratie meten.
Op basis daarvan zorgt de naafmotor dat de aandrijving van het achterwiel exact is afgestemd op de tractie van het voorwiel.
Gecombineerd remsysteem
De DC100 heeft een gecombineerd remsysteem: het voorwiel heeft een fysieke rem en het achterwiel wordt geremd door de stroomrichting op de naafmotor om te draaien.
Zo zijn er meer functies. Wanneer de drive mode is ingeschakeld en je laat de remhendel los, dan kruipt de motorfiets naar voren met een snelheid van vijf kilometer per uur voor een soepele start.
Langzaam achteruit
Ook is er een elektrische hulpmiddel voor het wegrijden op hellingen en kan de motor bergafwaarts licht regeneratief remmen om de accu wat bij te laden.
Sta je lastig ingeparkeerd? Dan kan de DC100 ook langzaam achteruit rijden.
Automatische volgmodus
De DC100 is qua hardware volledig uitgerust, inclusief EPS (electronic power steering) en zes IMU’s (inertial measurement units) die ieder bestaan uit een acceleratiemeter, een gyroscoop en een magnetometer.
Davinci Dynamics zal binnenkort via de open source software nieuwe features introduceren die gebruik maken van deze hardware. Zo kan de DC100 straks zelf balanceren voor nog betere stabiliteit.
Ook is de DC100 via de app op afstand te besturen of door de automatische volgmodus aan te zetten, volgt de motorfiets de bestuurder wanneer die over straat loopt.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Davinci Dynamics
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.