Eureka

Als je je elektrische auto wil opladen,  plug je hem in de laadpaal en stel je het tijdstip in waarop de batterij vol moet zijn.  Vervolgens moet je maar afwachten wat het algoritme in de laadpaal doet. Zeker als het druk is kan het opladen langer duren of heb je minder lading dan verwacht. Een nieuwe transparante paal maakt dat oplaadproces zichtbaar.

Wanneer is mijn auto aan de beurt om volgeladen te worden? En als een arts met spoed voor gaat, wat betekent dat dan voor mijn accu? Voor wie langs de snelweg rijdt en de meestal onbezette laadstations van Fastned ziet, lijken het overbodige vragen, maar soms gaan ontwikkelingen sneller dan je denkt en kan het geen kwaad om vooruit te kijken in een toekomst waarbij elektrisch rijden gemeengoed is. En hoeveel laadpalen er dan ook zijn, de laadsoftware zal altijd willen voorkomen dat te veel mensen tegelijk opladen omdat anders het elektriciteitsnet ter plaatse wordt overberlast. En dat kan ook, want de ervarin gleert dat het voor de meeste mensen helemaal niet nodig is om direct weer een volle accu te hebben.

Software gaat dus in de toekomst heel sterk bepalen wanneer jouw accu weer is opgeladen, maar hoe dan? Om dat zichtbaar te maken is er de Transparante Laadpaal. Het ontwerpbureau The Incredible Machine ontwikkelde het apparaat samen met netwerkbedrijf Alliander, in opdracht van Elaad.nl, de organisatie die plaatsing van laadpalen voor elektrische auto’s stimuleert. 'Algoritmen bepalen hoe en wanneer je batterij wordt opgeladen, maar je hebt als gebruiker geen idee wat er gebeurt. Wij maken de werking van dat algoritme zichtbaar’, aldus creatief directeur Marcel Schouwenaar. van The Incredible Machine.


Lichtjes geven je status aan

Rood heeft nu laadprioriteit boven groen.

De handelingen die de gebruiker moet verrichten zijn hetzelfde als bij een gewone laadpaal: stop de stekker erin, haal je pas langs de scanner, stel de hoeveelheid lading in die je wilt (x % volle accu) en de tijd dat je weer weg wilt. ‘De display met lichtjes laat dan zien wat je status is. Ben je de enige aan de laadpaal, dan hebben alle lichtjes jouw kleur en ben je dus direct aan de beurt. Zijn er meerdere auto's, dan zie je dat de lichtjes zich verdelen: het algoritme zorgt dat niet alle auto's tegelijk worden opgeladen.’ De witte lichtjes op de display geven de beschikbare laadcapaciteit van de laadpaal aan.

Schouwenaar voorziet dat in de toekomst, wanneer er op veel groter schaal elektrisch wordt gereden, prioriteitssystemen komen. ‘Je wilt bijvoorbeeld dat een arts zo snel als het maar kan zijn auto kan gebruiken.’ Die arts heeft dan een pas die hem absolute prioriteit verleent, en als die inplugt, dan merken de medegebruikers van de laadpaal dat direct. De consequentie kan dan bijvoorbeeld zijn dat de hoeveelheid lading die jij wilt binnen een bepaalde tijd niet haalbaar is. ‘De Transparante Laadpaal maakt dat zichtbaar, en dat is wel zo gebruiksvriendelijk.’ De vraag die opkomt is: waarom hiervan geen ap gemaakt, in plaats van zo'n kwetsbaar fysiek ding?

Het prototype van de Transparante Laadpaal werd afgelopen week voor het eerst gedemonstreerd tijdens het Smart City Event in Eindhoven.
 

 

Openingsfoto: Marcel Schouwenaar toont de Transparante Laadpaal aan burgemeester Jorritsma van Eindhoven. Foto Lennard van den Berg/Managament Producties.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.