Een drone met rotoren die serieus defect raakt, kan als een baksteen uit de lucht vallen. Het Israëlische bedrijf ParaZero heeft nu het SafeAir-systeem ontwikkeld, dat met parachutes de val van een kapotte drone afremt.

In de meeste landen zijn de regels voor bedrijven om met drones te werken aan de voorzichtige kant. Je mag er niet mee boven menigtes vliegen en vaak moet de drone binnen gezichtsafstand van de piloot blijven.

Maar er komt een moment waarop een drone over de hoofden van mensen heen moet vliegen. Bijvoorbeeld bij drukbezochte evenementen in een stad; daar kan een cameradrone de politie helpen met crowd control; het in kaart brengen en beheersen van bewegende mensenmassa’s.
 

Steen

En dan is het wel fijn als een drone – meestal een quadcopter; een onbemand helikoptertje – een beveiliging aan boord heeft voor het geval dat een rotor defect raakt of de accu onverhoopt ineens zo dood als een pier is. Want dan zal de drone als een steen uit de lucht vallen, met soms nog een paar draaiende rotoren. Levensgevaarlijk.

Het systeem SafeAir van ParaZero werkt met een doosje waar een parachute in opgevouwen zit. In geval van nood komt gas vrij met hoge druk waardoor de parachute met grote snelheid ontvouwt. Dit proces doet wat denken aan het opblazen van een airbag (zie video onderaan). De drone zweeft nu rustig naar beneden en zal niet snel iemand verwonden.
 

Gewichtsklassen

Het bedrijf heeft versies voor drones van verschillende gewichtsklassen: tot 5 kg, tot 15 kg en tot 35 kg. Daarnaast zijn er versies voor specifieke merken drones. Er is zelfs een extra zware uitvoering voor een jetpack waar een persoon mee door de lucht kan vliegen.

Het bijzondere van het nieuwe systeem is verder dat een algoritme situaties van storing herkent, zoals botsingen met andere drones of het uitvallen van de stroomvoorziening.
 

Beveiliging aan boord

Met de vinding sorteert ParaZero voor op een wereld waar drones veel vaker in de omgeving van mensen worden gebruikt. Het is goed denkbaar dat luchtvaartautoriteiten van landen dan verplicht zullen stellen dat drones een bepaalde vorm van beveiliging aan boord hebben. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld nu al het geval: daar moeten drones die zwaarder zijn dan 2 kg en worden gebruikt in een stedelijke omgeving een parachute aan boord hebben (waaraan eisen worden gesteld).

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.