Eureka

Het klinkt als een leuk idee: een auto ­bekleed met zonnecellen waarmee hij zijn eigen stroom kan opwekken. In de praktijk is daarvoor echter het beschikbare oppervlak te klein en de efficiëntie van zonnecellen te laag. Toch introduceert Sono ­Motors het eerste standaard productie­model met geïntegreerde zonnecellen.

Volgens het Duitse bedrijf zou het model Sion onder de juiste omstandigheden ­voldoende elektriciteit kunnen opwekken om dagelijks tot 30 km te rijden. Sono Motors is een nieuw bedrijf dat de gevestigde auto-industrie wil beconcurreren met een echt duurzame auto, gemaakt van recyclebare of biologisch afbreekbare materialen. Dit wordt mooi geïllustreerd door natuurlijk groen mos, zichtbaar in het dashboard verwerkt, dat de lucht ­filtert en de luchtvochtigheid reguleert.
 


 

Bereik van 250 kilometer

De Sion heeft een lichtgewicht constructie met kunststof carrosseriepanelen. In totaal zijn 330 zonnecellen verwerkt op de voorklep, deuren, zijpanelen en het dak. De zonnecellen hebben een gezamenlijk piekvermogen van ruim 1200 W en een efficiëntie van 24 %. Ze leveren, vooral in de zomermaanden, tot ruim 10 % van de acculading.

Op een volle accu heeft ­Sion een bereik van 250 km. De auto kan bovendien fungeren als stopcontact voor elektrische apparaten – of om de accu van een andere Sion bij te laden.
 

Al 6700 bestellingen

Reserveonderdelen zijn goedkoop en ­direct via internet te bestellen. Het werkplaatshandboek is gratis beschikbaar. Via beschrijvingen en video’s is te zien hoe onderdelen eenvoudig zijn te vervangen.

De Sion zal in 2019 in productie gaan en kost 16.000 euro. Reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 500 euro. De autokoper kan de accu’s per maand leasen of in één keer aanschaffen voor een bedrag van 4000 euro. Sono Motors heeft inmiddels al zo’n 6700 bestellingen binnen.
 


 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.