recensie

Hoe leg je een hogesnelheidslijn aan? Een twaalfdelige podcastserie over het grootste infraproject van Europa geeft inzicht.


Het spoorwegstelsel van Groot-Brittannië voldoet al jaren niet meer. Ten noorden van Londen is al meer dan honderd jaar geen meter nieuw spoor gelegd en de reistijd is nog altijd gelijk aan die van begin van deze eeuw. Ondertussen zijn de steden fors ­gegroeid. 

Een nieuwe hogesnelheidslijn moet daarin verandering brengen. Al jaren wordt er gesproken over deze High Speed 2 (HS2) – de HS1 is het ruim honderd kilometer lange traject door de kanaaltunnel naar Londen, dat twintig jaar geleden in gebruik werd genomen.


Van Londen naar Birmingham

Eind 2020 ging eindelijk de eerste schop de grond in; voltooiing van de eerste fase van de HS2, van Londen naar het 230 kilo­meter noordwestelijker gelegen Birmingham, wordt niet voor 2030 verwacht.



Ruggengraat van het spoornet

Maar hoe doe je dat nou, zo’n splinternieuw traject aanleggen dat bovendien de ruggengraat van het volledige spoorwegnetwerk moet worden? De ingenieurs van HS2 trokken op een landkaart een rechte lijn van Londen naar Birmingham.

Vervolgens begon het langdurige proces van bepalen wat wel en wat niet kan. Waar liggen steden die moeten worden vermeden, waar bevinden zich steile hellingen, waar is waardevolle natuur? Waar is een tunnel handig, waar kan een omweg uitkomst bieden, en ga zo maar door. 


Sterke storytelling

De podcastreeks How to Build a Railway vertelt het verhaal in twaalf afleveringen van elk ongeveer een half uur. Elke ­aflevering behandelt een ander thema: van tunnel- en bruggenbouw tot archeologische opgravingen en natuurbescherming.

Door de sterke, spannende manier van storytelling met telkens korte quotes van experts, een dolenthousiaste presentator en sfeervolle geluids­effecten, leent de serie zich er uitstekend vooor om in één ruk helemaal af te luisteren. 


Zeven miljoen bomen

Dat de makers geen kritische geluiden laten horen is een gemiste kans. Er zijn bijvoorbeeld vast ecologen te vinden die bestrijden dat de aanplant van liefst zeven miljoen bomen en struiken de kap van oeroude bossen volledig compenseert. De HS2 is zo’n immens project – dat moet best tegen een stootje kunnen. 
 

How to Build a Railway
Engineering Matters | twaalf afleveringen | op alle podcastplatforms

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.