Komend jaar test de Koninklijke Marechaussee een data-applicatie die gaat helpen bij de planning van de inzet van personeel op Schiphol. Met de tool won het bedrijf OpenRemote de Innovatiecompetitie 2016 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

Schiphol heeft een heleboel beveiliging nodig. Voor de inzet van de circa tweeduizend mensen op de luchthaven Schiphol maakt de Koninklijke Marechaussee logischerwijs planningen. Het probleem is dat de werkelijkheid zich niet altijd aan die planning houdt: vertrekkende en aankomende vliegtuigen hebben vertraging, waardoor de personeelsinzet moet worden aangepast. Maar hoe? De data-tool van de startup OpenRemote gaat daarbij helpen. Deze applicatie maakt voorziet wanneer er in de planning moet worden ingegrepen wanneer passagiersstromen anders gaan dan gedacht.

‘Stel dat een vlucht, die extra aandacht vraagt van de marechaussee, op een ander tijdstip dan gepland aankomt. Dan is daar bij de inzet van het personeel geen rekening mee gehouden. Onze tool geeft van te voren aan dat er een knelpunt ontstaat, zodat de teamleider kan besluiten met de inzet van personeel te schuiven’, zo verduidelijkt Joost Hornman van OpenRemote.

 

De afbeelding hierboven laat de display zien. De tijdlijn onderaan geeft aan dat er over een uur een knelpunt onstaat bij de F-pier. Er arriveert een vlucht met Spaanstalige passagiers, en vanwege taalproblemen is extra inzet nodig van marechaussees. De teamleider kan besluiten een van de Spaanssprekende collega's als extra kracht in te zetten.


Bestaande data

Het gereedschap gebruikt bestaande data van Schiphol over aantallen aankomende passagiers, de herkomst van die reizigers, de passagiersstroom op de luchthaven en de verwachte hoeveelheid vertrekkende passagiers en hun bestemming. Niet alle vluchten vereisen evenveel inzet van de marechaussee: voor Schengenlanden is die bijvoorbeeld anders dan voor reizigers naar de VS. Hornman: ‘Alles bij elkaar is het een berg gegevens, en wij maken die hanteerbaar door alleen mogelijke knelpunten te laten zien.’

De applicatie vergelijkt real time de feitelijke passagiersstroom met de passagiersstromen waarmee in de planning rekening is gehouden, er zit geen zelflerend of interpreterend algoritme achter. Hij levert alleen gedestilleerde informatie aan de marechaussee, zodat die niet de passagiersgegevens hoeft te screenen om eventueel de planning aan te passen.

De tool is er dan ook vooral voor ondersteuning van de teamleider. ‘Die geeft zelf aan wanneer hij of zij vindt dat er sprake is van een knelpunt. Dat kan zijn bij 10% meer passagiers dan verwacht of bij 20%; daarover oordeelt de leider.’ Ook de vervolgactie bepaalt de teamleider zelf. ‘De applicatie neemt geen werk uit handen, maar geeft de teamleider de informatie waardoor die veel gerichter kan handelen.’ Verschuift de teamleider de inzet van zijn mensen, dan laat de tool zien of dat eventueel nieuwe knelpunten oplevert, zodat de leider weet wat de consequenties zijn van de aanpassing, nog voordat hij die aanpassing maakt.


Minder vertraging

Uiteindelijk moet de data-app ervoor zorgen dat passagiers minder vertraging oplopen op de luchthaven zelf. Ze kunnen sneller door de douane of beveiliging omdat de personeelsinzet zo goed mogelijk is aangepast op het passagiersaanbod. Dat was voor de jury die de Innovatieprijs toekende ook een van de doorslaggevende motieven, naast de haalbaarheid. Het systeem is betaalbaar en snel te implementeren. ‘De prijs maakt het ons mogelijk komend jaar een prototype van de tool te maken en die ook op de luchthaven te testen.’

Met de Innovatieprijs van 200.000 euro wil het Ministerie van Veiligheid en Justitie creativiteit van buiten benutten om zijn taken beter uit te voeren. Het thema dit jaar was intelligente datavisualisatie. Op de website van de prijs is meer informatie te vinden over de andere finalisten.

Openingsfoto: Grensbewaking op Schiphol. Foto sergeant-majoor Maartje Roos/KMarMagazine

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.