De raketracewagen Bloodhound is op het nippertje gered van de ondergang. Een rijke ondernemer heeft de wagen gekocht, waardoor die alsnog een poging kan doen het snelheidsrecord op land te breken. 

Het Britse Bloodhound-initiatief fungeerde lang als voorbeeldproject over het belang van techniek. Eind vorig jaar moest het echter stoppen vanwege gebrek aan financiering (lees ook: 'Britse raketracewagen beleeft roemloos einde').


Recordhouders

De raketracewagen is ontworpen om de magische grens van 1000 mijl per uur te doorbreken. De Bloodhound SSC (Super Sonic Car) moet een snelheid van 1050 mijl per uur (1690 km/h) kunnen klokken.

De cockpit van de Bloodhound.


De initiatiefnemers Richard Noble en Andy Green hebben al 25 jaar het landsnelheidsrecord in handen. In 1998 brak Green met de ThrustSSC voor het eerst de geluidsbarrière op het land. De Bloodhound SSC moest het oude record met zo’n 460 km/h verbeteren.

Maar een gebrek aan financiering gooide roet in het eten, ook al was de auto vrijwel volledig klaar. Afgelopen week schoot ondernemer Ian Warhurst te hulp. 'Mijn kinderen wilden dat ik een snelle auto zou kopen', zei hij tegen de BBC. 'Dus nu heb ik maar de snelste auto ter wereld gekocht.' Via sponsoring hoopt Warhuirst zijn investering terug te kunnen verdienen. 

De makers willen zo snel mogelijk weer gaan testen, in een woestijn in Zuid-Afrika. 



Raketmotor

Om de recordsnelheid te halen is de 12,8 m lange wagen uitgerust met een EJ200-straalmotor en een Falcon-raketmotor. Deze twee installaties liggen boven elkaar en bevinden zich direct achter de cockpit. De EJ200, die normaliter de straaljager Eurofighter Typhoon aandrijft, levert een maximale stuwkracht van 89 kN. De Falcon is een hybride raketmotor waarbij één stuwstof vast is en de andere (de oxidator) een vloeistof of gas. De motor van Lockheed Martin geeft maximaal 111 kN voortstuwing. De twee motoren moeten de Bloodhound SSC in ongeveer 40 s op topsnelheid brengen. Het 6400 kg wegende voertuig beschikt tevens over een twaalfcilinder verbrandingsmotor, die de brandstofpomp voor de raket aandrijft. Download hier de technische tekening van de Bloodhoud die De Ingenieur in 2011 presenteerde (pdf).


Educatieproject

Gaandeweg groeide Bloodhound uit tot niet alleen een technisch huzarenstukje, maar ook als een inspiratieproject om bij jongeren de belangstelling voor techniek te stimuleren. Daarvoor werd een speciaal Bloodhound Education Program opgezet. En softwarebedrijf Oracle kondigde eerder een samenwerking met het Bloodhoud Educatieprogramma aan.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.