Gisteren maakte de New Shepard-raket van Blue Origins een recordvlucht naar 107 km hoogte, waarna het gevaarte veilig terugkeerde op aarde. De raket landde precies op de voorgenomen plek.

Gisteren rond het middaguur ging de raket na twee vertragingen de lucht in. Het was de achtste testvlucht voor het New Shepard-model, dat in april 2015 voor het eerst omhoog ging. De eerste versie mislukte, maar de tweede haalde een wereldprimeur door de eerste veilig teruggekeerde raket te worden. Een maand voordat het concurrent SpaceX (van Elon Musk) lukte, haalde het bedrijf van Amazon-baas Jeff Bezos al een raket veilig terug naar aarde.
 

 

Geen geld van NASA

In tegenstelling tot SpaceX levert Blue Origin op dit moment geen raketten aan NASA. Die organisatie koos een paar jaar terug voor de diensten en raketten van Musk, die sindsdien vele miljoenen aan NASA-subsidie krijgt om zijn raketten te ontwikkelen. Blue Origin kreeg aan het begin van hun bestaan zo'n 25 miljoen dollar subsidie, maar doet het sinds 2012 puur op de aanzienlijke reserves van Bezos, de rijkste man ter wereld.
 


Blue Origin maakt ook geen raketten die uiteindelijk een ruimtestation of planeet hoeven te bereiken. De raket is enkel de eerste trap, die normaal een payload tot zo'n 100 km hoogte brengt en dan ontkoppelt. De New Shepard had wel een capsule mee, waar een crash test-dummy in zat om de krachten tijdens lancering te monitoren. Uiteindelijk wil Blue Origin bemande vluchten gaan aanbieden. Eerst voor een kort toeristisch ritje buiten de atmosfeer (tot ongeveer 100 km hoogte), later ook naar locaties als het International Space Station. Als Blue Origin dat sneller kan dan SpaceX, loppt het bedrijf als nog de kans mogelijke NASA-contracten te verwerven

 

Commerciële ruimtevaart

Herbruikbare raketten zoals deze zijn een essentieel onderdeel van betaalbare ruimtevaart. Door het onderste deel van een raket opnieuw in te zetten besparen bedrijven vele miljoenen en kunnen ze goedkoper lanceren dan door de overheid betaalde instituten. Als commerciële ruimtevaart ooit verder terrein wil winnen, zal hergebruik waarschijnlijk een essentieel onderdeel zijn van het verdienmodel achter de lanceringen.

Beeld: Blue Origin

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.