Naar schatting ligt er 26 tot 66 miljoen ton afval in de oceanen, waarvan 94 procent op de zeebodem. Het SeaClear-project gaat voor het eerst autonome robots inzetten om dat afval in ieder geval gedeeltelijk op te ruimen.
De pogingen om afval in zee op te ruimen concentreren zich hoofdzakelijk op wat er op het wateroppervlak drijft. De veel grotere hoeveelheid afval op de bodem kan alleen door duikers worden geborgen, met alle risico’s van dien.
Het Europese project SeaClear, search, identification and collection of marine litter with autonomous robots, van acht Europese partners onder leiding van de TU Delft, wil dat proces automatiseren met robots en kunstmatige intelligentie.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
3D-scan van de zeebodem
Het autonome SeaClear-systeem is bedoeld om bepaalde stukken zeebodem op te ruimen. De gebruiker markeert daarvoor eerst een gebied op een digitale kaart.
De onbemande boot SeaCat gaat daar vervolgens rondvaren om een 3D-scan van de zeebodem te maken. Hieruit volgt een 3D-referentiekaart waarop grotere objecten van het formaat autoband worden gemarkeerd.
Autonome duikboten
Daarna vertrekken vanaf de SeaCat kleinere autonome duikboten die met een camera, sonar en metaaldetector kleiner afval lokaliseren en identificeren met kunstmatige intelligentie. Ook dit wordt op de kaart gemarkeerd.
Op locaties met voldoende helder water voert een drone inspecties uit om plekken met grotere hoeveelheden afval op de bodem in kaart te brengen. Tenslotte gaat een tweede onderwaterrobot daadwerkelijk het gemarkeerde afval verzamelen met een grijparm en zuignappen. De robot gooit dit in een speciale verzamelbak die als hij vol is door de SeaCat naar boven wordt gehaald.
Hamburg en Dubrovnik
De twee beoogde pilotprojecten voor SeaClear in 2023 bevinden zich in het havengebied van Hamburg en op een toeristische locatie voor de kust van Dubrovnik.
De pilots moeten aantonen dat het detecteren en classificeren van afval kan worden uitgevoerd met een slagingskans van 80 procent en het opruimen met een slagingskans van 90 procent. En dat de hele operatie 70 procent minder kost dan wanneer er duikers worden ingezet.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: SeaClear
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.