De civiele sector staat voor grote uitdagingen. Het toegenomen verkeer door de snelle economische groei van de afgelopen decennia trekt een wissel op de infrastructuur. Een groot deel van de bruggen die in de jaren vijftig zijn gebouwd, is daardoor toe aan renovatie of vervanging. ‘Vooral direct onder het wegdek van grote stalen overspanningen ontstaan vaak haarscheurtjes’, vertelt ir.ing. Sander den Blanken, directeur van Arup. ‘Juist die grote bruggen vormen belangrijke verbindingen in het verkeersnetwerk. Dat maakt de reparatie zonder grote verkeershinder heel complex.’

Ir.ing. Sander den Blanken (44) is civiel ingenieur en leidt als algemeen directeur van Arup Nederland complexe infrastructurele projecten. Onder zijn leiding won Arup onder meer de Nationale Staalprijs voor de Paleisbrug in Den Bosch (2016) en de Betonprijs voor de Dafne Schippersbrug in Utrecht (2017). Met het Constructeursregister stimuleert Den Blanken bovendien de vakbekwaamheid en verantwoordelijkheid van constructeurs ter garantie van de constructieve veiligheid.

Het robuust houden van onze infrastructuur vereist innovatieve oplossingen en nauw overleg tussen vele belanghebbenden binnen de sector. Om te voorkomen dat bij elke brugreconstructie het wiel opnieuw wordt uitgevonden, is het van belang dat ingenieurs hun kennis delen. Voor partijen met commerciële belangen is dat vaak een dilemma, vertelt Den Blanken. ‘Kennis werd vaak gezien als macht, maar tegenwoordig zorgt niet zozeer de kennis, als wel de toepassingssnelheid voor het competitieve voordeel, net als het bieden van meerdere, beter onderbouwde oplossingen.’


Volgende generatie

Om ingenieurs te stimuleren hun expertise te delen, zet Den Blanken zich onder andere in voor het Platform Stalen Bruggen, geïnitieerd door TNO en de TU Delft. ‘Dit platform nodigt alle partijen uit om input te geven. Dat is een goede start, maar we proberen het nu uit te bouwen tot een curriculum voor hogescholen en universiteiten. Zo geven we meer houvast aan constructeurs en opdrachtgevers van de volgende generatie, die deze uitdagingen ook moeten gaan aanpakken.’

Er valt nog wel meer te tackelen in de bouw. De snel oprukkende automatisering neemt steeds vaker het traditionele constructierekenwerk van ingenieursbureaus over. Dat dwingt ingenieurs ernstig na te denken over hun meerwaarde. Den Blanken denkt dat die digitalisering ook nieuwe businessmodellen kan opleveren. Zo investeerde Arup in parametrische ontwerpprogramma’s: software waarmee ontwerpbureaus hun 3D-modellen gemakkelijk kunnen wijzigen en optimaliseren door enkele parameters te veranderen. ‘Ons werk gaat meer richting het adviseren van de opdrachtgever bij het nemen van beslissingen’, vertelt Den Blanken. ‘Met die flexibiliteit kunnen we beter inspelen op marktontwikkelingen, de beschikbaarheid van materialen en de wensen van eindgebruikers.’


Sander den Blanken is een van de kandidaten voor de Prins Friso Ingenieursprijs van 2018. Wilt u meestemmen voor de publiekswinnaar? Breng uw stem uit op de KIVI-stempagina.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.