De sarcofaag die de zwaar beschadigde kerncentrale van Tsjernobyl gaat overkappen is begonnen met de rit naar zijn definitieve plek. De kap moet de reactor de komende 100 jaar afschermen.

Het 36.000 ton wegende gevaarte is gister in beweging gekomen om de ruim 300 m af te leggen die de bouwwerkplaats scheidt van de zwaar vernielde reactor 4. Het wordt een epische rit die 40 uur duurt, en wordt over vijf dagen uitgesmeerd. Eind van de week zou hij op zijn plaats moeten staan. De sarcofaag heeft hij een dubbele functie: hij moet het zwaar gehavende gebouw beschermen tegen regen en wind, en straling afschermen zodat kan worden begonnen met sloop- en opruimwerkzaamheden.

De New Safe Confinement, zoals de sarcofaag officieel heet, vervangt de beschermende constructie die indertijd na de ramp van 26 april 1986 werd aangebracht. Die huls is inmiddels sterk verouderd, lek en verzwakt. Daarnaast maakt de nieuwe kap het mogelijk om te beginnen met de eerste sloop- en opruimwerkzaamheden in reactor 4. Het radioactief stof dat bij het slopen vrijkomt wordt door de kap tegengehouden.

 

Het hydraulische systeem van Mammoet

 

Het verplaatsen gebeurt met een door het Nederlandse bedrijf Mammoet geïnstalleerd hydraulisch systeem. In totaal drukken 224 karretjes drukken het gevaarte met slagen van 60 cm via een geleiderails naar het reactorcomplex.

De sarcofaag is gebouwd onder auspiciën van de Europese Bank voor Reconstructie en Ontwikkeling (EBRD) voor een bedrag van 1,5 miljard euro. Meer dan veertig landen hebben het geld bij elkaar gebracht. De bouwwerkzaamheden werden uitgevoerd door Novarka, een joint venture van de Franse bouwbedrijven Vinci Construction en Bouyges Traveaux Publics. Mammoet was verantwoordelijk voor al het hijs- , druk- en verplaatswerk tijdens de bouw (lees meer in 'Nieuwe antistralingskoepel Tsjernobyl bijna af')

Video: overzicht van de bouw van de sarcofaag.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.