Eureka

De afgelopen jaren zijn er technisch gezien flinke stappen gezet in de ontwikkeling van autonome auto’s en vrachtwagens. De vraag is echter wanneer deze chauffeurloze voertuigen in groten ge­tale op de weg worden toegelaten. De Zweedse start-up Einride wil de impasse doorbreken met de elektrisch aangedreven T-Pod.

De T-Pod is geen ­autonoom rijdend voertuig pur sang, maar heeft autonome deelsystemen. De besturing is nog altijd in handen van een persoon – al zit die wel op kantoor. Einride heeft nog maar weinig technische ge­gevens van de T-Pod vrijgegeven. Vermoedelijk kan het voertuig net als moderne vrachtwagens zelfstandig in zijn rijbaan blijven en automatisch remmen.
 

200 km op een volle accu

Daarnaast is de T-Pod uitgerust met ­camera’s en telemetrie waarmee een persoon op afstand meerdere voertuigen tegelijk kan ‘besturen’. In plaats van dagen- of wekenlang op de weg te zitten, krijgt de trucker dus een kantoorbaan van negen tot vijf achter een beeldscherm. Het systeem is te vergelijken met hoe militaire drones of kranen op moderne containerterminals op ­afstand zijn te besturen.

De eerste versie van T-Pod is ongeveer 7 m lang en heeft een laadcapaciteit van vijftien standaard pallets van 0,8 bij 1,2 m. Doordat de cabine wegvalt, is er meer plaats voor vracht. Het voertuig kan op een volle acculading zo’n 200 km afleggen.
 

Vloot van T-Pods

Einride start later dit jaar met het testen van prototypes. Dan gaan de eerste T-Pods vracht vervoeren tussen de Zweedse steden Gothenburg en Helsingborg. Het streven van Einride is dat er rond 2020 een vloot van tweehonderd T-Pods op de weg is in Zweden, compleet met een bijbehorend netwerk van oplaadstations.

Volgens Einride is de besparing aan CO2-uitstoot van de eerste serie T-Pods met een capaciteit van 2 miljoen pallets per jaar ver­gelijkbaar met de uitstoot van 400 000 personenauto’s die dezelfde afstand afleggen.

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.