Shell heeft een stadsauto gepresenteerd die onder de meest ideale condities 100 km rijdt op 2,6 liter benzine, dat is 1:38. De oliemaatschappij wil zo aantonen hoe ver is te komen met een zuinige verbrandingsmotor.

Het idee om een superzuinige benzineauto te maken is logischerwijs ingegeven door eigenbelang van de benzineproducent, maar ook door prognoses die ervan uitgaan dat de komende decennia de verbrandingsmotor nog steeds dominant zal zijn. ‘Met dat gegeven in het achterhoofd wilden we laten zien wat er mogelijk is met een zo zuinig mogelijk rijdende benzinemotor', aldus innovatiemanager Bob Mainwaring op de website van Shell.

Het voertuig is een gezamenlijk ontwerp van Shell, Formule 1-racewagenontwerper ir. Gordon Murray en Geo Technology, een Zwitsers ingenieursbureau gespecialiseerd in motoren.


550 kg

De auto heeft een maximumsnelheid van 110 km/h, maar presteert het best rond 70 km/h. Tests wijzen volgens Shell uit dat het voertuig bij die snelheid op 2,6 l benzine 100 km kan rijden.

De body heeft een frame van dunne stalen buizen en is bekleed met panelen van composiet, waardoor het voertuig niet meer dan 550 kg weegt. Daarbij is gebruikgemaakt van de honingraatconstructietechniek die ook bij Formule 1-racewagens wordt toegepast. Het voertuig is 2,5 m lang en 1,3 m breed. De vorm is zo gekozen dat met deze kleine afmetingen een optimale stroomlijning is bereikt.


Koolstof coating

De motor is gebaseerd op een 660 cc driecilindermotor uit een Japanse Kei-stadsauto, waarvan alle onderdelen zijn geoptimaliseerd. De kleppen zijn gemaakt van titanium, en de weerstand in de motor is geminimaliseerd door toepassing van een koolstof coating op de cilinderwand en de zuigerveren, en door gebruik van een speciaal door Shell ontwikkeld smeermiddel voor zowel de motor als de versnellingsbak. Sommige onderdelen zijn met een 3D-printer gemaakt.

Shell is niet van plan het voertuig in productie te nemen.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.