Siemens heeft afgelopen week in de Duitse stad Potsdam testritten uitgevoerd met een zelfrijdende tram. Het voertuig reed tussen gewoon stadsverkeer.

Read this article in English

De tram beschikt net als zelfrijdende auto’s over radartechnologie en camera’s om zich de verkeerssituatie eigen te maken. Software zorgt ervoor dat de tram zijn rijgedrag daaraan aanpast. Het gaat daarbij onder meer om het stoppen bij een halte, weer optrekken naar de volgende halte, stilstaan voor een rood verkeerslicht en zo nodig vaart minderen of stoppen bij kruisend verkeer of overstekende voetgangers.


Noodstop

Tijdens een van de testritten duwde een Siemens-medewerker plotseling een winkelwagentje voor de tram. Het autonome voertuig reageerde abrupt en kwam op tijd tot stilstand, om zijn weg te vervolgen toen de rijbaan weer vrij was. Ingrijpen van de bestuurder, die toch aanwezig is voor noodgevallen, was niet nodig.
 


 

De test gebeurde op een deel van het tramwegnet in Potsdam over een lengte van 6 km. Daarin was onder meer een kruising met een andere trambaan opgenomen. Om complicaties bij het in- en uitstappen te voorkomen mochten er tijdens de testritten geen passagiers meerijden.


Techniekdemonstratie

Siemens voerde de testritten uit in het kader van de Innotrans2018. De internationale beurs voor spoorgebonden transporttechnologie, dit jaar in Berlijn, aldus het bedrijf in een persaankondiging. Commerciële toepassingen van het systeem liggen volgens Siemens niet in het verschiet. Het gaat nu vooral om demonstratie van de technologie.
 

Beeld: Siemens.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.