Duitse onderzoekers werken aan een manier om koplampen van auto’s te laten communiceren met de omgeving. Dat moet nachtblindheid tijdens het autorijden tegengaan. 

Een smal landweggetje, eenonoverzichtelijke bocht en een verdwaalde voetganger: het is een recept voor rampspoed. Zeker als lantaarnpalen langs de weg in combinatie met koplampen zorgen voor het zogenoemde camouflage-effect: objecten of mensen die tussen de twee lichtbronnen staan, vallen niet meer op.

Om dat effect tegen te gaan, werken onderzoekers van het Duitse Karlsruher Institut für Technologie (KIT) nu aan een systeem dat de koplampen aanpast als er gevaarlijke situaties ontstaan. Zo kan het licht aan de randen of juist in het midden minder fel worden, zodat de omgeving weer zichtbaar wordt voor de bestuurder. Daarvoor ontwikkelden de Duitsers een speciale koplamptechnologie die heel specifiek delen van het licht uit kan zetten. Daarmee hopen ze de blindheid die ontstaat door het camouflage-effect te voorkomen.

Razendsnelle verwerking

Maar dat is niet genoeg om autorijden veiliger te maken. Daarvoor moet de auto worden volgehangen met sensoren om te luisteren en kijken naar de omgeving.

Ook moet de auto praten met de omgeving: beveiligingscamera’s of geluidssensoren aan de kant van de weg kunnen dingen zien die onzichtbaar zijn vanuit de auto. Al die sensorinformatie moet aan boord van de auto razendsnel worden verwerkt en vertaald naar een opdracht voor de koplampen.

Hoe dat in de praktijk precies gaat werken, onderzoeken de Duitsers de komende tijd. Ze testen een experimentele auto op een racebaan in de buurt.
 

Stap naar zelfrijdend

Sensoren in de auto en op de weg zullen in de toekomst heel normaal worden. Om auto’s (deels) zelfrijdend te maken, zijn camera’s en radar aan boord onmisbaar. Ook werken mensen aan een systeem om auto’s met elkaar en de omgeving te laten praten.

Het onderzoek van KIT is de eerste keer dat al die slimme technologie wordt toegepast om de verlichting te verbeteren. Dat is een interessante toepassing, omdat hij ook kan werken als auto’s wel al sensoren aan boord hebben maar nog niet zelf kunnen rijden. Dat geeft autobouwers een reden om sensoren in te bouwen.

Beeld: illustratie van het camouflage-effect dat optreedt als je in het donker rijdt. Links zie je hoe de koplampen ervoor zorgen dat de persoon net zo licht is als de omgeving en daardoor onzichtbaar wordt. Rechts schijnen de koplampen niet op de voetganger en is er meer contrast tussen de omgeving en de voetganger.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.