EUREKA

De Wanderwatch moet kinderen van vijf tot elf jaar met interactieve spelletjes van de bank af krijgen.

Hoe krijg je kinderen van de bank af? Dat is een probleem waar veel ouders mee worstelen, zegt drs. Ellie Karssemakers, die zelf ook moeder is. ‘Gevangenen komen meer buiten dan kinderen, las ik in The Guardian. Dat kan toch niet waar zijn?’

De Wanderwatch die Karssemakers en haar echtgenoot Anton de Nijs ontwikkelden, moet kinderen van vijf tot elf jaar wel van de bank af krijgen.

 

 

Weinig spelregels

Het horloge bevat sensoren, wifi en bluetooth, en speelt daarmee in op de fascinatie van kinderen voor interactieve spelletjes – ironisch genoeg een van de redenen waarom ze weinig buitenspelen.

Rode draad in de games: veel feedback via geluid en kleur, weinig spelregels. ‘Liever maken ze hun eigen regels.’

Zo is de enige eis bij een balanceerspelletje, een variant op het ei-op-de-lepelspel, dat het digitale balletje de zijkanten niet raakt. ‘Kinderen gaan vanzelf rennen om te kijken of het dan ook lukt.’

Bij een ander spel sturen kinderen op afstand een robotbal – een item dat binnenkort apart is te bestellen. ‘Ze kunnen dan een parcours uitzetten en afspraken maken, zoals: je mag mijn bal niet raken.’

Ook kunnen kinderen speuren naar een steen met een baken, de zogeheten magische steen. ‘Geluiden en kleuren geven aan of ze ‘warm’ of ‘koud’ zijn.’

Het aantal spelletjes is eigenlijk eindeloos, al is het maar omdat de horloges ook met elkaar kunnen communiceren, zegt Karssemakers. ‘De komende tijd gaan we meer spellen ontwikkelen.’

 

tekst Jeroen Akkermans
foto's Wanderwatch

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.