In het Duitse Monheim is een reguliere busdienst met vijf autonoom rijdende elektrische voertuigen van start gegaan. De burgemeester spreekt van een wereldprimeur. 

De autonome busjes rijden van 6.45 uur in de ochtend tot middernacht rond tussen het overige verkeer op de openbare weg van Monheim am Rhein, een idyllisch stadje tussen Leverkusen en Düsseldorf. Met een maximale snelheid van twintig kilometer per uur maken ze een vijftien minuten durende rit, als onderdeel van de normale ov-dienstregeling. Dat gebeurt nog nergens anders op de wereld, zei burgemeester Daniel Zimmermann. 

Woensdag was de feestelijke start van de nieuwe robotdienst. Die verliep echter niet helemaal vlekkeloos. De eerste bus kon pas om 9.30 uur vertrekken vanwege de natte sneeuw die net was gevallen. Het algoritme zag de sneeuw aan voor een hindernis, waardoor de bus voortdurend remde. Werk aan de winkel dus voor de ontwikkelaars.


Operator paraat

Voor de dienst wordt gebruikgemaakt van het model EZ10 van het Franse Easy Mile, met zes zit- en staanplaatsen. Eén van die staanplaatsen is gereserveerd voor de – wettelijk voorgeschreven – operator. De bus rijdt weliswaar automatisch, maar mocht het misgaan, dan kan de operator ingrijpen.
 


Al in verschillende steden in de wereld rijden vergelijkbare busjes van Easy Mile rond, maar altijd in een afgeschermde omgeving zonder overig verkeer. Het herkenningssysteem, de gps-nauwkeurigheid en de rijtechnische aspecten zijn veilig, benadrukt het bedrijf, en de bussen zouden ook niet te hacken zijn.


Half jaar vertraging

Samen met de Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule in Aken begeleiden Franse ingenieurs het project. Na tienduizend uur van proefrijden – met een paar kleine aanrijdingen – kon de lijndienst met een half jaar vertraging uiteindelijk van start gaan. De investeringskosten bedroegen twee miljoen euro. Daarvan droeg de deelstaat Noordrijn-Westfalen 90 procent en de stedelijke busmaatschappij de rest.

De lijn A01 verbindt de busterminal aan de rand van de stad met de oude binnenstad, en stopt tussendoor vijf keer. Monheim heeft voor het 2,7 kilometer lange traject vijf busjes aangeschaft. Er rijden er altijd drie, terwijl twee busjes aan het opladen zijn. De bus is voor de gebruikers de eerste weken gratis.

De burgemeester hoopt dat meer inwoners hun auto zullen laten staan. Daarnaast hoopt hij de stad toegankelijker te maken voor ouderen. Als de robotbusjes een succes blijken, zullen ze ook op andere lijnen in de stad worden ingezet.
 

Tekst: Judith Stalpers

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.