Een Duits studententeam heeft de nieuwe Hyperloop-competitie gewonnen. Hun pod behaalde met 324 km/h een nieuw record; nog nooit ging dit nieuwe vervoersmiddel zo hard.

Het team van de Technische Universiteit München, bestaande uit studenten ruimtevaarttechnologie, deed afgelopen januari al mee aan de vorige Hyperloopcompetitie, en had toen met 95 km/h ook de snelste pod. Toen gingen studenten van de TU Delft er echter met de hoofdprijs vandoor; zij wonnen vanwege het ontwerp en de constructie van hun pod toen de algemene competitie (lees: 'Delft Hyperloop wint wedstrijd'). Deze tweede wedstrijd, die gisteren werd gehouden, stond volledig in het teken van snelheid.  

 

Kleiner, lichter, sneller

De Duitse studenten hebben het ontwerp van hun pod daardoor volledig omgegooid. De nieuwe pod is kleiner, lichter en sneller. De pod is gemaakt van koolstofvezel, weegt 80 kg en heeft een motor van 50 kW, die van 0 tot 350 km/h kan accelereren in 12 s. Pneumatische klemmen houden de pod tegen de rail gedrukt met een kracht van 1400 N. Door die klemmen kan een steeds hogere koppel worden overgebracht op het wiel, waardoor hij zo snel kan accelereren. En met vier pneumatische remmen staat de capsule binnen 5 s weer stil.

Buizenpost

De hyperloop is een initiatief van ondernemer Elon Musk (Tesla, SpaceX). Hij werkt al jaren aan het concept van een ‘menselijke buizenpost’; capsules waarmee mensen in de toekomst met 1000 km/h door tunnels kunnen reizen. In Californië hoopt hij ooit tussen Los Angeles en San Francisco een hyperloop aan te leggen, zodat mensen deze afstand in een half uur kunnen afleggen. Om de ontwikkeling van de hyperloop te versnellen, organiseert Musk sinds 2015 wedstrijden waarbij hij teams oproept om steeds snellere en stabielere pods te maken. In Hawthorne, Californië, heeft hij daarvoor een testbaan van 1,2 km aangelegd.

 

Commercialiseren

De wedstrijdpods zijn schaalmodellen, maar er zijn inmiddels meerdere bedrijven die werken aan het commercialiseren van de hyperloop met modellen op ware grootte. Een deel van de Delftse studenten heeft nu een startup, waar ze hun pod verder gaan ontwikkelen (lees: 'Testbaan voor hyperloop bij Delft'). En in Nevada heeft Hyperloop One een eigen testbaan van 500 m. Onlangs vestigde een pod daar een nieuw snelheidsrecord van 310 km/h (lees: 'Hyperloop One haalt snelheidsrecord'). Nu, nog geen maand later, is dat record alweer verbroken door een studententeam.

De snelheden liggen nog ver onder de beloofde maximumsnelheid van een 'echte' hyperloop. Dat ligt voornamelijk aan de lengte van de testbuizen; de elektromotor doet er even over om op gang te komen, net als het magneetrailsysteem van de pod. Toch is Musk optimistisch; hij denk dat het zelfs mogelijk is om supersonische snelheden (1200 km/h) te halen in de korte buis.

In 2018 is de volgende Hyperloopwedstrijd, dan hoopt het Delftse team (dat in januari won) met een nieuwe studentenlichting weer mee te doen.

​Beeld: WARR Hyperloop

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.