Na een soepele rit van 400 m ligt der 8400 ton zware nieuwe spoorbrug bij Muiderberg op zijn brughoofden. De operatie verliep vlekkeloos.

Om te zien dat de brug beweegt heb je een vast punt nodig. Past dan valt op dat het 255 m lange en 60 m hoge gevaarte stukje bij beetje beweegt, een tot twee meter per minuut. Vanaf vrijdagavond 09.00 's avonds, nadat minister Schultz van Infrastructuru het startsein heeft geven, is de brug in beweging. Op de speciaal aangelegde rijbaan vanaf de bouwplek naar en over de A1 gaat hij naar zijn brughoofden, waar de brug omstreeks 2 uur vannacht op is gezet.

Een paar details valen op.

  • Enkele van de hangdiagonalen van de brug zijn met opvallend blauwe stangen verstevigd. De reden is het voorkomen van knik. Het dek van de brug wordt op zijn plaats gehouden met de hangdiagonalen. Die brengen het gewicht van het dek over op de boog, die weer rust op de brughoofden aan zijn uiteinde. Pas nu de brug op zijn plek staat wordt op het dek de 40 cm zware betonnen vloer aangeled, krijgt het dek zijn volledige gewicht en worden de hangdiagonalen op trek belast. Zonder die extra ballast worden sommige diagonalen op druk belast. Dat kunnen ze hebben, maar voor de zekerheid zijn ze extra verstevigd.
  • Tussen de hangdiagonalen zitten spankabels: die moeten voorkomen dat de diagonalen gaan trillen. Uiteindelijk komen er dempers, de spankabels zijn een tijdelijke oplossing.
  • Wanneer de brug helemaal klaar is, wordt hij komende zomer 'in het spoor' geschoven. De oude spoorbrug wordt weggehaald, de nieuwe komt in zijn plaats. Om dat schuiven mogelijk te maken is de bovenkant van het brughoofd voorzien van een speciale teflonlaag.

De grootste spoorboogbrug van Europa, het zwaarste transport ooit, er is weer civiele geschiedenis geschreven.

Lees hier rmeer op de opbouw van de spoorbrug.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.