De Shell Bright Energy Ideas Challenge hoort vandaag vijf start-ups over hun ideeën voor de toekomst van mobiliteit. Hier een kort profiel van elk bedrijf.

 

Pickthisup

Stel: je ziet op Marktplaats een droomfiets. In perfecte staat, niet duur, en precies modern genoeg om mooi te zijn zonder dat hij meteen gestolen wordt. Probleem: hij staat in Maastricht en jij woont in Amsterdam. En een fiets per post versturen, dat gaat niet zo makkelijk. Wat nu? Iets dergelijks overkwam Pickthisup CEO Arjen van der Zee toen hij vanuit woonplaats Sneek helemaal naar Middelburg moest rijden om een deal die hij op Marktplaats tegenkwam te kunnen scoren. Vervelend, het hele land doorkruizen voor een pakketje. En daarop ging hij aan de slag om het makkelijk te maken. Waarom gebruiken we niet de laadruimte van mensen die tóch al die kant op gaan? Daarom verzamelde hij een team dat de app in elkaar zette. Nu kunnen mensen zich aanmelden en aangeven welke route ze rijden. De app suggereert vervolgens waar hij onderweg pakketjes kan ophalen. Als je bijvoorbeeld van Den Haag naar Amsterdam rijdt, dan kan je een pakketje uit Leiden meenemen. Voor de besteller scheelt het heen-en-weer-rijden, en de bezorger hoeft er nauwelijks extra moeite voor te doen.

Uiteindelijk hoopt Van Der Zee dat bezorging via Pickthisup een bezorgoptie op Marktplaats wordt. 'Dan leren mensen ons echt kennen en weten ze op een gegeven moment waar wij handig voor zijn.' Ze zitten namelijk qua kosten precies tussen de service van TNT Post en een dure koerier in. En banken, fietsen en tafels kun je niet zomaar via één van die twee versturen, terwijl dit met Pickthisup wel kan.

Trunkrs

Trunkrs probeert iets dat lijkt op de diensten van Pickthisup, maar gebruikt naast particulieren ook professionele bezorgers. Die brengen de pakketjes naar een centraal punt in de buurt van de ontvanger, en iemand die op weg is naar huis haalt het op en levert het af bij zijn buurtbewoners. 'Zo halen we de busjes uit de steden en van de kleine wegen', vertelt Jan Wijn. De combinatie van professionele- en amateurbezorging maakt Trunkrs uniek. 'Daardoor hebben we landelijke dekking en weten we zeker dat het pakketje aankomt, ook als er geen particulieren in de buurt zijn'. Een 'echte' bezorger als vangnet voor de normale autorijder dus. Wijn spreekt dat tegen: 'Uit onderzoek blijkt juist dat particulieren zeer betrouwbaar zijn, omdat ze een wit voetje willen halen in de buurt. Dat is voor ons natuurlijk prettig.'

Of het systeem toekomstproof is, als drones straks alle pakketen bezorgen? 'Je zal altijd auto's nodig hebben voor zwaardere dingen, of om veel pakketjes in één keer te bezorgen. Daar is ons systeem ideaal voor.' Grootste troef is wellicht dat Trunkrs levering op de zelfde dag garandeert voor slechts 7 á 9 euro. Een schijntje in vergelijking met koeriersdiensten, en ze bezorgen het ook nog eens thuis. Allemaal dankzij de buurman.

AddVolt

AddVolt heeft een interessant idee om bestaande auto's veel zuiniger te maken. Het Portugese bedrijf wil dieseltrucks een batterij aan boord mee geven. De zware trucks wekken natuurlijk veel energie op als ze remmen, maar dat gaat nu allemaal als warmte verloren . Installeer een batterij en laadt hem op met die energie, dacht oprichter Bruno Azevedo. Dat bleek niet eenvoudig; ze moesten iets maken dat snel en simpel te installeren is op een truck. En het moest ook nog veilig en goedkoop zijn. Volgens hem is het gelukt - op dit moment laten ze de batterij testen zodat het systeem aan de Europese eisen voldoet. 'Dat duurt nog een half jaar, maar ik weet zeker dat het goed komt', aldus Azevedo.

Het enige probleem: wat móet je met die energie? De truck rijdt op diesel, dus die kan er niks mee. 'Dat is niet helemaal waar - airco en verlichting slurpen ook energie en kunnen via de batterij - wij sluiten snel de bedrading om.' Grootste winst is echter te halen bij koeltrucks. Die hebben nu vaak een aparte tank om de grote ruimte te koelen. Volgens Azevedo kan dat met hun systeem 100 procent elektrisch. 'Moet je je indenken hoeveel je daarmee bespaart.' De berekeningen van Addvolt laten zien dat een truck die twee uur lang 50 km/h rijdt voor zo'n drie uur koelingsenergie opwekt. Er blijft dus zelfs energie over, die ze weer kunnen terugleveren aan het net via (ont)laadpalen.

Neomatix (winnaar)

De transportsector staat niet bekend als bedrijfstak waar high-tech snel wordt omarmd . Innovatie gaat vaak langzaam. Daar wil het Israëlische Neomatix veranderingen in brengen met een high-tech systeem dat een ogenschijnlijk simpel probleem oplost: bandencontrole. We weten inmiddels wel dat de verkeerde bandenspanning veel brandstof (en daarmee geld) kan kosten. Klapbanden bij trucks vormen een belangrijk gevaar op de weg. 'Dat is te voorkomen door de band heel goed te inspecteren. Maar een mens vindt dat maar een vervelend klusje en wordt daardoor sneller slordig', vertelt Kfir Wittman, CEO van Neomatix. 'Dus is onze oplossing: we doen het automatisch'. Een camera met infraroodsensor maakt een extreem gedetailleerd 3d-beeld van de band. Vervolgens analyseert het algoritme van Neomatix alle kleine oneffenheden. Aan de hand van door 'big data' geleerde ervaring herkent het programma daardoor wat voor onderhoud er nodig is. De monteur krijgt een simpel lijstje met een prioriteitscijfers. Het zorgt voor 'predictive maintenance' en daarmee een kostenbesparing en een veiliger weg.

Konetik

Het Duitse Konetik wil op dat onderwerp nog veel verder gaan. Waar Neomatix zich tot één klein onderwerp beperkt - de banden - willen de Duitsers élk aspect van autorijden kunnen bijhouden, voorspellen en optimaliseren. Dat klinkt overdreven ambitieus, maar door stapje voor stapje meer te doen komen ze daar uiteindelijk wel. In ieder geval als het aan CEO Balázs Szabó ligt. Zijn bedrijf begon ooit met administratiesoftware voor wagenparken. Simpel bijhouden hoeveel elke truck of auto reed, waar ze waren, enzovoorts. Daarna ging Neomatox de bedrijvenparken met een algoritme helpen om chauffeurs iets efficiënter te laten rijden. Maar inmiddels heeft Neomatix een kunstmatige intelligentie die met steeds maar groeiende bergen informatie leert hoe je een hele vloot wagens aanstuurt. De intelligentie berekent hoe je de mobiliteit van je bedrijf het best kan regelen aan de hand van gps-locaties, de staat van het wagenpark en het rijgedrag van de bestuurders. Allemaal dankzij een stukje hardware dat Konetik bouwde, dat snel alle diagnostische data uit een wagen naar het internet stuurt, waar de kunstmatige intelligentie het kan analyseren.

'De klanten vinden het een pracht systeem, en het levert in sommige gevallen wel 30 procent besparing op', vertelt Szabó trots. 'Bovendien neemt 80 procent van de mensen die met een proef beginnen uiteindelijk ons servicepakket aan'. Dat ligt deels aan de lage kosten - 20 euro per maand, voor softwareservices een schijntje. Dát lukt het bedrijf dan weer doordat ze jaren hebben gewerkt om het hardwaredeel van het systeem zo goedkoop mogelijk te maken. Ondertussen leert de kunstmatige intelligentie zelf dankzij de binnengekomen data. En hoe meer klanten, hoe meer gegevens, hoe beter het systeem - logisch dat Konetik zoveel mogelijk mensen naar hun honingpot wil lokken.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.