Als Europese steden toekomstbestendig willen worden moeten ze flink investeren in infrastructuur voor fietsers. Dat concludeert een rapport van ingenieursbureau Sweco dat vandaag verscheen.

Read this article in English

De ingenieurs van Sweco onderzochten de fietssituatie in verschillende Europese steden. Ze lichten in het rapport drie voorbeelden uit: in Helsinki (Finland) bouwde de gemeente een uitgebreid fietsnetwerk, in Edinburgh (Schotland) ontstond meer sociale omgang door fietsers en voetgangers ruimte te geven ten faveure van auto's, en in Londen zijn een aantal 'fietssnelwegen', die fietsers de vrijheid geven om veilig en snel door de stad te komen.

 

Verwaarloosde infrastructuur

Deze voorbeelden zijn voor Sweco inspiratie voor de toekomst. Er is geen betere manier om een stad te vergroenen dan fietsen en wandelen aanmoedigen, aldus het bureau. Door onderschatting van de waarde van fietsers is de infrastructuur verwaarloosd, met als gevolg dat fietsen in veel wereldsteden lastig is. 'In Duitse steden zie je dat goed. Die zijn vaak niet al te groot en heel plat, dus perfect voor fietsers. Maar er is nergens een fietsbaan te bekennen, terwijl er wel driebaanswegen voor auto's dwars door de stad lopen. Dat nodigt niet uit om een fiets te pakken en op pad te gaan', vertelt Jeroen Quee, een van de auteurs van het rapport.

Natuurlijk is er in ieder geval één plek in Europa waar fietsers wel alle ruimte hebben: Nederland. Maar in onze steden ontstaat een ander probleem. 'Het is te druk op de fietspaden, omdat er steeds meer mensen in de steden komen. Dat veroorzaakt nieuwe problemen, omdat de oversteekplaatsen, rotondes of pleinen niet gemaakt zijn voor zoveel fietsers.' Daarom moeten steden als Amsterdam óók nadenken over nieuwe infrastructuur, speciaal voor fietsen. 'Bij elk herontwerp van een verkeerssituatie zal je moeten nadenken hoe fietsers ruimte krijgen.'

 

Berlagebrug

Overigens geeft Quee aan dat de gemeente Amsterdam op de hoogte is van het probleem en het tracht op te lossen. 'Bij het Mr. Visserplein, naast het Waterlooplein, is bijvoorbeeld precies gekeken hoe fietsers zich bewegen. Bij een verbouwing heeft de gemeente toen kleine aanpassingen gemaakt zodat fietsers niet meer midden op de weg stil komen te staan.En bij de Berlagebrug is de wachtplek voor fietsers bij het stoplicht verbreedt zodat er meer ruimte is.'

BIj het Mr. Visserplein in Amsterdam hebben een paar ingrepen de stad aantrekkelijker gemaakt voor fietsen. Beeld: Jvhertum


Volgens Quee is het altijd lonend om in fietsen en fietsers te investeren. 'Je moet het dan wel op alle fronten aanpakken. Zorg dat er genoeg fietsen zijn, goede infrastructuur en regel ook dat de mensen weten hoe je veilig kan fietsen.'

Beeld: Alfredo Borba

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.