Dat er een materiaal bestaat dat tijdens de productie koolstof vastlegt in plaats van uitstoot, is een besef dat langzaamaan ook (weer) in de bouw indaalt. Her en der verrijzen nu hoge gebouwen die voor een aanzienlijk deel uit hout bestaan.
De nieuwste loot aan deze stam is het appartementencomplex SAWA, dat wordt gebouwd op de Lloydpier in Rotterdam. Het vijftig meter hoge gebouw trekt op afbeeldingen vooral de aandacht door de enorme aantallen plantenbakken met 21 verschillende soorten planten.
Maar het meest bijzondere is van de buitenkant niet te zien: de dragende constructie die voor een groot deel niet van het gebruikelijke beton is gemaakt, maar van hout. Liefst negentig procent wordt gemaakt van cross-laminated timber, platen hout die kruiselings op elkaar zijn gelijmd. Daardoor wordt het gebruik van beton tot een minimum beperkt.
Vloeren van hout
Zelfs de vloeren, die in andere houten gebouwen nog van beton zijn, zijn bij SAWA van hout. Dat levert wel een uitdaging op, vertelt Robert Platje, bouwtechnoloog bij Mei architects and planners. ‘Vloeren van beton voorkomen met hun massa dat er hinderlijke trillingen en geluiden optreden.’
Houten vloeren doen dat niet. SAWA gebruikt daarom zogenoemde droge ballast, in de vorm van grind. ‘Dit zijn hergebruikte stenen, gerecycled dakgrind om precies te zijn, waar ook de leidingen en pijpen doorheen lopen.’
Vind je dit een leuk artikel? Neem dan eens een proefabonnement van drie nummers op techniektijdschrift De Ingenieur. Of schrijf je gratis in voor onze wekelijkse nieuwsbrief met het laatste technieknieuws.
Op de bouwplaats
Door het gebruik van hout gaat het er op de bouwplaats van SAWA anders aan toe. Zijn er op een conventionele bouwplaats zware kranen aan het werk en brengen bouwvakkers wapening aan om vervolgens beton te storten, ‘bij de bouw van SAWA zijn alleen maar zoemende accuboormachines te horen’, zegt Platje.
IKEA
‘Een kleine, lichte kraan draagt de geprefabriceerde houten elementen aan en de bouwvakkers schroeven ze vast. De bouwplaats is veel schoner. De kraan is elektrisch en kleine, eveneens elektrisch aangedreven trucks voeren de houten elementen aan. Zo’n beetje alles is montage, het is net een bouwpakket van IKEA.’
Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer 2022 van De Ingenieur.
Openingsbeeld: Mei architects and planners
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.