De Stint, de elektrische bakfiets voor het vervoer van tien kinderen, krijgt een rijverbod. Het voertuig, dat onlangs op een overweg niet kon stoppen voor een langsrijdende trein, heeft ernstige technische mankementen. Dat blijkt uit eerste onderzoek door de Inspectie Leefomgeving en Transport.

De belangrijkste ontwerpfout in de Stint zit in de nulleiding van de stroom naar het motorsysteem. Breekt die, of verliest die contact met het elektrische circuit van de motor, dan kan dat ertoe leiden dat de motor op maximale kracht gaat draaien. De ‘gashandel’ kan de snelheid dan niet meer regelen, en het voertuig slaat op hol. Dat rijdt hij door in de hoogste versnelling met een snelheid van 17,2 km/h.  

De ontwerpfout blijkt uit het voorlopige inspectierapport dat minister Van Nieuwenhuizen zojuist bekend maakte, als bijlage bij haar besluit om de Stint vanaf middernacht een rijverbod op te leggen.


Zwaardere motor

Slaat het voertuig op hol, dan zou normaliter de handrem voldoende moeten zijn om het voertuig alsnog tot stilstand te brengen. Maar de fabrikant heeft de Stint na de typegoedkeuring uitgerust met een zwaardere motor: eentje van 1200 W in plaats van 800 W. De handrem is met die nieuwe motor niet krachtig genoeg om het voertuig bij maximaal motorvermogen te stoppen.

Een andere manier om de Stint te stoppen is het uitzetten van het contactslot. Maar dat slot moet met dezelfde hand worden bediend als de handrem, dus in paniek is het loslaten van de handrem om het contactslot om te draaien geen logische handeling.


Smeltend soldeer?

De nulleiding kan contact verliezen door een mechanische oorzaak, als hij ergens achter blijft hangen en kapot wordt getrokken. Een mogelijkheid die nog moet worden onderzocht is de kwaliteit van het soldeer waarmee die kabel is vastgemaakt. De kabel waar 16 A door gaat, kan dusdanig heet worden dat het soldeer smelt. Of dat gebeurt hangt af van het smeltpunt van de soldeer. Dat wordt nog nader onderzocht.

Het op hol slaan van de Stint kan ook gebeuren als de veer van de ‘gashandel’ afbreekt: hij gaat dan vanzelf in de hoogste stand.


Oorzaak fatale ongeluk nog in onderzoek

Volgens het voorlopige inspectierapport onderschrijft de fabrikant van de Stint de conclusie dat het voertuig bij het losraken van de nulleiding op hol slaat. Het gaat hier om een ernstige ontwerpfout: gaat iets mis in het elektrische circuit of de bediening, dan hoort een voertuig te stoppen, niet op hol te slaan.

Er wordt in het inspectierapport ook verwezen naar eerdere incidenten waarbij de Stint alleen kon worden stopgezet door het contactslot uit te zetten.

Er valt niet te zeggen of het losraken van de nulleiding de oorzaak is van het fatale ongeluk met de Stint in Oss. Dat onderzoek staat hier los van. Het voorlopige rapport van de Inspectie vloeit voort uit een nieuw en grondig keuringsonderzoek.

Opmerkelijk is overigens dat bij eerdere inspecties, die vooraf gingen aan de toelating van de Stint op de weg in 2011, de genoemde ontwerpfouten niet zijn gesignaleerd. Kennelijk is het voertuig toen niet onderzocht op mogelijk falen van onderdelen en de gevolgen daarvan voor het rijgedrag.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.